tisdag 19 maj 2009

SNART SOMMAR OCH EN MASSA MÅSTEN?!

Uppdatering: Såg i efterhand att jag var lite vitsigare än vad jag var medveten om i rubriken. MÅSten - se min somriga bild...

Även om det känns lite råkallt ute allt som oftast, åtminstone i mina hemtrakter (Västerås), så är det faktiskt så att sommaren är i antågande.
Sol och värme, ledigheter och lata stunder. Eller kanske umgänge, resor och roliga aktiviteter.

Sommaren brukar vara en period där vi ska hinna med allt som vi inte riktigt hinner med övriga delar av året (=september - maj). Vi längtar och väntar på dess, i mångas tycke, alltför korta sommarmånader.
Om man bor i hus och har en trädgård att sköta har man oftast en hel del jobb med det. Någon form av semesterresa är det också vanligt att man har bokat in, i en eller ett par veckor. En del kuskar land och rike runt under samtliga sina semesterveckor.

Väldigt vanligt är också att vi ska umgås, med vänner, med grannar och med släktingar. Gärna med en trevlig grillbuffé i någons lummiga och välskötta trädgård. Det är ju nu vi har tid och möjlighet att träffa alla dessa vänner och bekanta som vi tycker att vi inte riktigt hinner med på vinterhalvåret. Det måste vi väl ändå kunna hinna med på semestern. Det är ju så trevligt! Och vi vill det så gärna!

Har du börjat planera årets sommarsemester? Är allt redan spikat och klart?
Tänk tillbaka på hur du brukar uppleva dina (familjens) semestrar. Brukar du känna att du har en skön, avkopplande och lagom aktiv semester? Då kan du forstäta att planera som du brukar.
Om du istället vet med dig att sommarsemestern ofta känns som en stressig jakt på sol, grillpartyn och "måsten & borden" så är det läge att tänka till redan nu.
Diskutera gärna igenom dessa frågor innan ni tillsammans planerar semestern.



  • Vad vill du ha ut av din/er semester?

  • Är det rimligt att hinna med allt det under de veckorna du/ni har till förfogande?

  • Är det viktigt att så mycket som möjligt planeras in eller skulle du/ni må bättre av att kunna vara mer spontana?

För det är ju ändå så att även om allt vi vill företa oss är både roligt, utmanande, spännande, utvecklande och trevligt, så kan vi inte hinna med hur mycket som helst. Jag anser att allt för många glömmer bort att BARA VARA på sommaren. Det är ju då vi verkligen har tiden att kunna göra ingenting, eller i varje fall ingenting planerat. Jag tycker inte heller att man för barnens skull måste planera in en massa aktiviteter. De kan behöva få lugnt och ro de också. För de kan det vara riktigt lyx att få "bara vara" med mamma och pappa...

9 kommentarer:

  1. Vi har de senaste somrarna mest haft baravaratid. Undvikit att boka in för långt iförväg och gett större utrymme för det spontana. En semestertripp i slutet av sommaren är förbokad för att få längta lite.

    Vinsten har blivit att somrarna känns jättelånga - ungefär som sommarloven när man var liten.

    Härligt!!!!

    SvaraRadera
  2. Det är precis vad vi har tänkt i år(också faktiskt). Ta allt som det kommer och bara vara.
    Vill vi så drar vi iväg någon dag eller två eller fem. Bara för att vi vill. Då.
    Till vänner eller släkt på andra ställen. Eller till någon nöjespark osv.
    Det är ganska så skönt.
    Kram Lallis

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Malve om att sommaren blir längre om man har mycket tid för att bara vara, men det har tagit mig många år att komma till den insikten. Jag vill fortfarande ha något inplanerat, men jag har inte alls samma behov längre av att göra saker hela tiden.

    SvaraRadera
  4. Sedan många år har jag låtit bli att planera in en massa saker. En massa oplanera tid när man kan drälla omkring och göra det som faller en in, DET är semester för mig! I år har jag EN sak inplanerad, en väninna och jag skall åka runt en vecka med Västtrafik i Västra Götaland och bo på vandrarhem. Upptäcka närområdet så att säga... :)

    SvaraRadera
  5. malve - precis så gör vi också! Visst är det underbart!

    Lallis - det kommer att bli jättehärligt, jag lovar! Kram

    Camilla - den blir inte längre, men den känns läääääängre ;-). Visst är det skönt att inte känna den stressen och pressen på sig?!

    SvaraRadera
  6. Monica - precis så är det! Om man skulle ta och slå upp ordet semester i en ordbok så skulle det förklaras på det sättet. Det är bara synd att alltför många har sådan press på sig att de egentligen behöver en semester när det kommer tillbaka från semestern, alldeles utpumpade.

    SvaraRadera
  7. Vår vardag är tämligen välbokad, som i de flesta familjer. Så när sommaren kommer njuter jag av tom almanacka, och ingenting planerat. Bara glutta upp mot himlen på morgonen och planera dagen efter moln mängden. Det är att leva, tycker jag:)

    SvaraRadera
  8. Vårt största dilemma denna årstid är att vi vill ägna varje ledig tid åt att segla. Men sommaren är ju också en tid när man äntligen hinner träffa vänner...så vi önskar att alla våra vänner köper segelbåt och lägger den i Mälaren ;) I-landsproblem... Kram kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...