torsdag 28 maj 2009

HJÄRNAN OCH KROPPEN PLANERAR


Dialogen jag skrev igår mellan hjärnan och kroppen var verkligen jättegivande för mig att skriva ner. Överlag rekommenderar jag att man skriver ner sina tankar och funderingar när man mår dåligt eller har mycket att fundera på, för när de fysiskt lämnar hjärnan kan man betrakta dem på ett annat sätt. Man kan också lämna dem för att sedan återkomma till dem när det passar.
Att skriva så här i dialogform mellan hjärna och kropp har aldrig jag provat tidigare, men det kan jag rekommendera Prova hjärna (gärna)! Skriv och berätta om hur det kändes.


Hjärnan: - Jaha, hur mår du i dag då?
Kroppen: - Tack, ungefär som igår. Så länge jag tar det lugnt får det ganska bra, men så fort jag anstränger mig det minsta fysiskt eller psykiskt så blir jag yr och får svårt att andas.
Hjärnan: - Sorry, det är jag som försöker se till att du ska fortsätta att ta det lugnt. Jag är inte riktigt redo för fartfyllda aktiviteter ännu.
Kroppen: - Jag förstår det. Men nu har jag fått iväg barnen till skola/förskola, så nu är det lugnt hemma.
Hjärnan: - Härligt! Vad gör vi i dag då?
Kroppen:- Vad vill du göra?
Hjärnan: - Vill och vill. Vi kanske ska tänka på vad vi bör och måste göra och inte göra.
Kroppen: - Några förslag?
Hjärnan:- Vila mycket, gärna sova en stund.
Kroppen: - Kolla på någon film kanske, och läsa. Känns det ok.
Hjärnan: - Låter kanon. Får jag föreslå "Det stora blå". Det var länge sedan.
Kroppen: - Jag ska se om jag kan hitta på den. Annars kan vi ta "Djävulen bär Prada", den har vi inte sett.
Hjärnan: - Låter bra. Något annat?
Kroppen: - Blogga? Orkar vi det?
Hjärnan: - Bara någon kort stund i sådana fall. Det är ju roligt och givande, men kan ta för mycket energi om det blir en längre stund.
Kroppen: - Ska vi börja med filmen?
Hjärnan: - Låter som en bra idé. Så sover vi lite på det sen. Vi måste ju äta också.
Kroppen: - Jag är inte så hungrig faktiskt. Då ska det var något lättare.
Hjärnan: - Hela frysen är full med glass; Sandwich, Glassbåtar, Turkisk Peppar, Mini Magnum, Piggelin, Päronsplit och Favoritglass...
Kroppen: - Du har rätt. Skit i maten idag. Vi kör på glass.
Hjärnan: - Perfa, jag läste precis i Ayurvedaboken att vår doscha mår jättebra av att äta är glass. Kroppen: - Kom nu, nu kollar vi film.
Hjärnan: - Jag kommer.

3 kommentarer:

  1. De verkar mer överens med varandra i dag, kroppen och hjärnan =)

    SvaraRadera
  2. När jag gick in i väggen förra sommaren så sa min läkare till mig att Kropp och själ måste vara synkade för att kunna tala med varandra, så var glad för tydligen är dina det =)

    SvaraRadera
  3. Jessica - det känns som om de är riktigt bra polare idag, faktiskt.

    Miss M - Ja, det verkar faktiskt som om det står på ganska god fot med varandra. Det är nog tur det.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...