söndag 24 maj 2009

BOKTIPS - LYCKAN, KÄRLEKEN OCH MENINGEN MED LIVET" av Elisabeth Gilbert

En riktig feelgood bok. På riktigt.
Författaren Elizabeth Gilbert (journalist och författare) berättar om sitt "sammanbrott" och därefter sitt sökande för att hitta sig själv och meningen med livet.
Efter sin skilsmässa beslutar sig Liz för att under ett års tid resa runt och leta efter lyckan, kärleken och meningen med livet.
Fyra månader spenderar hon i Italien av den enkla anledningen att hon vill lära sig det underbara språket italienska. Där äter hon sig igenom den italienska matkulturen med full njutning.
Därefter åker hon till Indien där hon tillbringar fyra månader i ett indiskt ashram för att lära sig att meditera fullt ut och för att komma i kontakt med de gudomliga krafterna.
Året avslutas med fyra månaders vistelse på Bali där hon söker balansen i livet.

Väldigt bra skriven med ett levande och humoristiskt språk. Orginaltiteln är "Eat, Pray, Love", vilken kanske är mer passande än den svenska översättningen.
Jag tyckte mycket om boken, fast den bitvits (mitten delen) var lite seg. Det är en fantastisk resa hon gjort Elizabeth Gilbert, både mentalt och fysiskt. Bäst tycker jag om hennes möten med den balinesiske medicinmannen som förklarar för henne om sin syn på livet. Bland annat berättar han att han genom sin meditation både kan nå himlen och helvetet. Liz förundras över detta, men medicinmannen förklarar att himlen och helvetet är samma plats - man har bara valt olika vägar att ta sig dit....

Mycket härligt med en bok i den här genren som är skriven som en roman och som faktiskt har hänt - på riktigt. Mina varmaste rekommendationer!
Ett filmbolag har köpt rättigheterna och filmen kommer att spelas in med Julia Robert som huvudrollsinnehavare. Det ser jag fram emot.

4 kommentarer:

  1. Den här boken började jag lite smått på förra sommaren då jag fick den som pocket med en tidskrift men jag tyckte den var lite seg så den blev undanlagd, men har hört mycket om den nu senare att den ska vara läsvärd, så kanske ska den få en chans ändå.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. moonroose - ge den en chans till! Det är inte en bok man ska känna brådska när man läser. Den måste få ta sin tid. Men jag håller med om att vissa bitar var lite sega. Det som verkligen fascinerade mig var att den är PÅ RIKTIGT. Det har faktiskt hänt. Då kan man stå ut med att det inte är "action" hela tiden, för så är det inte i verkligheten.

    SvaraRadera
  3. den får jag ta och läsa, men är det en biografi eller är vissa delar fiktiva? Hon har inga barn gissar jag, annars är det ju svårt att vara borta ett år.

    SvaraRadera
  4. anna - Spooky, jag var precis inne på din blogg och beundrade dina "porrbilder" (fick torka bort snålvattnet jag med), och sedan hittar jag en kommentar från dig här :-). Välkommen hit!
    Boken är fullt ut en biografi (om nu författare och förlag talar sanning), och nej, hon är barnfri såklart. Klart läsvärd!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...