söndag 24 maj 2009

KRISENS FASER

Kriser drabbas vi som sagt alla av i livet. Ibland handlar det om stora och allvarliga händelser såsom dödsfall, allvarlig sjukdom, uppsägning och liknande. Det kan också handla om andra, oönskade förändringar i tillvaron som utlöser en kris. Då krisen är personlig och högst självupplevd kan ingen utomstående ha en åsikt om hur den drabbade bör "agera". Något en person kan se som en bagatell i livet kan en annan uppleva som en kris.

Då det rör sig om stora och allvarligare händelser tenderar själva krisens förlopp att vara långvarigare. En mindre kris - även om den när den upplevs känns minst lika jobbig - brukar i regel ha ett betydligt kortare förlopp.
Gemensamt för kriser är dock att de har samma förlopp (menar man inom psykodynamiken). Krisen har 4 olika faser som man ska ta sig igenom.


  1. Chockfasen ( en del hamnar innan denna fas i något som kallas förnekelsefasen). Chockfasen innebär att den krisdrabbade är upprörd och förtvivlad. Känslorna svajar och det mesta i livet känns instabilt. Rent kognitivt (kunskapsmässigt) kan det vara svårt att ta till sig det som har hänt.
  2. Reaktionsfasen. Först här kan den drabbade känna av sorg och man kan ta till sig vad som verkligen har hänt. Det är inte ovanligt att man drabbas av fysiska problem; sömnsvårigheter, infektionskänslighet etc.
  3. Bearbetningsfasen. Här har man fått lite perspektiv på det som har hänt. Tankarna kring händelsen och dess konsekvenser blir nu mer realistiska. Man kan se tillbaka på den och behöver ofta fundera och gärna ventilera med släkt och vänner.
  4. Nyorienteringsfasen. Om man har varit med om en större kris så kan det ta upp mot ett år att komma till nyorienteringsfasen. Det börjar här bli betydligt enklare ett se positivt på framtiden samtidigt som det som tidigare har hänt finns med som ett minne.

Min egen "självnämda kris" jag upplevde i veckan skulle jag absolut inte vilja kalla för en större kris. Ändå kan jag känna igen krisens faser, och även se att jag är en bra bit på väg i bearbetningen.
Chockfasen inträdde när jag var på väg hem från sjukhuset med sonen. Jag blev helt desorienterad och började skaka inombord.
Reaktionsfasen inträdde dagen efter. Jag blev sjuk. Halsont, snuvig och värkande lymfkörtlar. Kände mig helt slut i kroppen och förvirrad i huvudet.

Redan nu befinner jag mig i nyorienteringsfasen där jag försöker få alla pusselbitar att hamna på rätt plats. Det har de inte gjort ännu, och det kommer nog att dröja ett tag, men jag är på väg!

Det kinesiska tecknet för KRIS är sammansatt av två tecken, nämligen:

FARA & MÖJLIGHETER

Precis det är det som krisen handlar om, tycker jag.




KampanjBanners 12

5 kommentarer:

  1. Ja du Ulrika; Fara och möjligheter. Så otroligt bra, det är väl däri kampen står, att inte vända bort utan göra om det svåra till en möjlighet att utvecklas. Allt gott och varma tankar till dig och de dina!

    SvaraRadera
  2. stor kram! Hoppas att allt går bra!

    SvaraRadera
  3. Malin - precis så är det ju. Tack för omtanken!

    S o F - Inte bara... tack underbara!

    minna - Tack snälla för omtanken!

    SvaraRadera
  4. Din blogg ger alltid ett härligt lugn. Du har en helt underbar syn på livet och dess med- och motgångar...å det smittar av sig! Tack :) å kram!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...