fredag 27 mars 2009

VAR ÄRLIG NU!



  • Grannen har bytt till ny bil, igen, och du har kvar din gamla från -97. Hur känns det?

  • Jobbarkompisen har bokat en semesterresa till Thailand, för tredje gången på två år. Du funderar på om du möjligtvis har råd att boka stuga på Gotland under en semestervecka. Är det verkligen rättvist?

  • Din bror som har det betydligt bättre ställt än du har vunnit 200.000 kronor på Triss. Känns det orättvist?

Ärligt! Är inte livet orättvist ibland? Det tror jag att de allra flesta av oss kan känna.
Men faktiskt så är det så att ingenting blir bättra av att vi går och surar eller känner oss missunsamma. Grannens bil är fortfarande nyare än din och din missunsamhet kommer inte att ge dig en ny. Känns det som om det borde varit DU som vann 200.000 kronor och inte din välavlönade bror, så förändras ingenting genom att du önskar dig pengarna själv.

AVUND - som räknas som en av de sju dödssynderna. Inte en så där jättetrevlig känsla kan vi väl hålla med om. Det är lätt att drabbas av känslan, framför allt om vi är missnöjda med den situation som vi själva befinner oss i. Men, genom att önska att dina medmänniskor inte fick ta del av sina "favörer", så innebär det inte att du får dem istället. Ni blir bara båda utan...

Tänk på det här istället:

När du gläds med andra i deras framgång

smittar det av sig på dig.

5 kommentarer:

  1. Missunna aldrig någon det sken av lycka han äger,
    ty du känner inte hans hemliga sorger.
    Har någon klok människa sagt, vilket är tänkvärt tycker jag!
    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Helt ärligt, jag bryr mig inte om vad andra kan köpa eller hur de lever. Jag har varit väldigt nära den berömda väggen vid två tillfällen och vill aldrig dit igen. Ingenting är värt det. Jag är sååå nöjd om jag så bara kan sitta ute med en kopp kaffe och en bok från biblioteket och samtidigt höra fåglarna kvittra.

    Kram till en klok människa =)

    SvaraRadera
  3. Åsa klär så bra i ord precis det jag känner! Och faktiskt, jag känner sällan eller aldrig någon avund emot andra. Dom har sin resa och jag har min. Möter man en människa som verkar balanserad och harmonisk "på riktigt" kan jag möjligen känna en önskan att också närma mig någonting sådant. Resor, bilar och sånt däremot - nix. Berör mig inte. Jag kan nästan "tycka lite synd" om dem istället. Fånigt kanske men... Ägandets eller varandets livsstil du vet... Ha en härlig helg Ulrika!

    SvaraRadera
  4. Livet är alltid orättvist, det gäller allt levande på vår jord. Det är bara att gilla läget! Att glädjas åt det man har istället för att snegla på andra. Alla har något att vara glad för eller stolt över - och det är ofta sånt som är gratis :)

    SvaraRadera
  5. Åsa - det stämmer så bra det. Man vet aldrig vilka "priser" andra får "betala" för sin lycka.

    Betarice - din inställning låter väldigt sund. Vi borde mer bry oss om det vi faktiskt har själv istället för att snegla missunsamnt på våra grannar.
    Kram tillbaka :-D!

    Monica- Precis så kan man känna när man är trygg i sig själv. Om man dessutom är medveten om att lycka inte kan köpas för pengar, så kan man lugnt luta sig tillbaka och njua av det man har själv - i stort och smått.

    Tezzan - Precis. Mina förutsättningar kommer ju varken att försämras eller förbätras genom att min omgivning får det bättre än mig. Det finns liksom inte någon korrelation där, utan mitt liv är kopplat till det jag företar mig och hur jag hanterar det.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...