onsdag 4 juli 2018

Nybörjartips till dig som vill följa Medical Mediums kostråd för läkning

Jag med den obligatoriska sellerijucien

Sedan ganska precis ett år har jag följt kostråden från Medical Medium (Anthony William). Det är många nu som följer hans rekommendationer för att självläka och få hälsan åter. Och väldigt många som vittnar om hur de blivit friska och fria från allt från eksem och psoriasis till ME och andra "obotliga sjukdomar". Själv har jag inte haft så svåra besvär, men likväl känt av att något varit i obalans i kroppen. Jag var tröttare i kroppen än vanligt, saknade fysisk energi och kände inte riktigt igen mig själv.

Det finns mycket information att läsa om Medical Medium. Han har skrivit tre böcker (den fjärde kommer efter sommaren). Han har en hemsida, skriver på Facebook och på Instagram och spelar in radioshower.
Dock är det svårt att vara nybörjare och veta var man ska börja eftersom det finns så oerhört mycket information och råd - både från Medical Medium himself och från hans följare.
Här har jag gjort en sammanställning över det som är bra att börja med för att sedan kunna jobba vidare allt eftersom du får grunden att fungera och blir mer erfaren själv.
Till syvende och sist handlar det mycket om att du ska lyssna på din kropp.


  1. CITRONVATTEN
    Det första du gör på morgonen ( jag kör med tungskrapa och tandborstning först) är att dricka ett glas vatten med färskpressad citron i. Jag använder ½ citron och det känns lagom för mig. Citronvattnet hjälper kroppen att vakna och får fart på utrensningen som skett under natten. Det finns lite andra "tips och knep" där du även ska ha i olivolja, vinäger etc. Gör INTE det. Det kan få motsatt effekt. Så bara vatten och citron. Låt det sedan gå 20 - 30 minuter innan du äter/dricker igen.
  2. SELLERIJUICE
    Om det är något som är förknippat med Medical Medium så är det just sellerijuicen. Den tar hand om din mage genom att tillföra viktiga salter som hjälper dig med matsmältningen. Den har också förmåga att hjälpa kroppen att bli av med oönskade "innevånare" såsom virus, bakterier, svamp, mögel, toxiner och tungmetaller.
    Sellerijuicen är oerhört verksam. Jag klarade bara av att juica ett par stjälkar när jag började. Blev det för mycket blev jag yr, matt och illamående. Jag jobbade mig sakta upp till den rekommenderade halvlitern som ska intas på fastande mage (30 minuter efter citronvattnet).
  3. FRUKT-FRUKOST
    Låt dagens första måltid, frukosten bestå av frukter och bär. Det är framför allt frukterna och bären som kommer att hjälpa din kropp att läka. Och det du äter på morgonen (breakfast - bryt fastan) är det som snabbast och bäst kommer ge näring till till kropp. Så utnyttja morgonen till att äta frukter och bär i olika former. Välj efter säsong och frossa i smoothies (på bara bär och frukt), fruktsallader, smoothiebowls och allt vad du kan tänka. Om du gillar meloner är de perfekta näringsmässigt och ska med fördel ätas före annan frukt (eller annan mat) då de är så lättsmälta och näringstäta.
     
  4. LÅT BASEN VARA FRUKT OCH GRÖNT
    I övrigt är det bra att tänka att frukter, bär, grönsaker, örter och vilda växter bör utgöra så stor del som möjligt av din kost. Det är nämligen dessa livsmedel som kommer att hjälpa dig att läka ut de problem du har i kroppen och hålla den frisk. Det behöver inte betyda att du bara ska äta grönt (även om en del väljer det och med framgång får en snabb läkning och blir friska från diverse åkommor) utan du kan kombinera med kött, fisk, fågel och annat som du känner att du behöver. Gör det på ett sätt så att det fungerar långsiktigt för dig. Det här är inte en "diet" med strikta förbud och pekpinnar utan går mer ut på att man ska göra så bra val som möjligt så ofta som möjligt.
  5. NO-FOODS
    Det finns några typer av livsmedel som du gör klokt i att undvika helt eller i så stor utsträckning som möjligt. Sammanfattningsvis kan jag säga att dessa livsmedel ger näring till virus, bakterier, svamp, mögel, tungmetaller och annat som är orsak till de obalanser som skapar våra sjukdomar. Du vill så klart inte göda dessa och kommer att märka ett snabbare resultat i ditt tillfrisknande om du kan utesluta nedanstående:
    - Majs: majskorn, majsolja, majssirap, majschips, popcorn etc.
    - Soja: sojasås, sojabönor, tofu, sojamjölk, sojaprotein etc.
    - Rapsolja
    - Socker
    - Ägg: ägg, majonnäs etc.
    - Komjölk: mjölk, yoghurt, fil, yoghurt, vasslepulver, ost etc.
    - Fläskkött- Odlad fisk
    - Gluten
    - Natriumglutamat
    - "Naturliga smaker": under den benämningen i innehållsförteckningen döljer sig ofta                 Natriumglutamat.
    - Konstgjorda smakämnen
    - Citronsyra
  6. KOSTTILLSKOTT
    Medical Medium rekommenderar en rad naturliga kosttillskott och örter för specifika ändamål. Han skriver mycket om det framför allt i sin första bok. Du behöver helt enkelt ta reda på lite mer om dina symptom för att förstå vilka kosttillskott som kan vara bra att prova om du är intresserad av det. Stressa inte över att du behöver göra allt på en gång, utan ta det allt eftersom.
    Ett par tillskott rekommenderar han dock till så gott som alla eftersom brist är oerhört vanligt. När det gäller tillskotten så är det viktigt att försöka få tag i exakt de produkter (märken) som Medical Medium själv rekommenderar för att få bästa effekt.
    De två som är viktigast att ta är:
     - B12: ska vara i flytande form och innehålla både metylkobalamin och adenosylkobalamin. Jag köper min från Clearlife (klicka för direktlänk) som har den rätta sorten.
    -Zink: ska vara i flytande form för att vara som mest lättupptaglig. Medical Medium rekommenderar den här sorten som jag beställer från iHerb (klicka för länk)
Det här är bara en "snabbkurs" i vad som kan vara bra att tänka på när man vill börja äta enligt Medical Mediums kostråd. Jag har följt hans råd och läst hans böcker, lyssnat på radioshower samt följt honom på Facebook och Instagram under ett drygt år nu. Jag har bara en bråkdel av den kunskap som han har. Blir du nyfiken att lära dig mer själv så rekommenderar jag först och främst att läsa böckerna som är oerhört innehållsrika och som fungerar som uppslagsböcker för mig.

  1. Medial läkning  (klicka för direktlänk) den första boken där han berättar om sin bakgrund och går igenom de allra vanligaste sjukdomstillstånden och vad man kan tänka på med kosten för att läka och bli frisk.
  2. Medial Läkning - kostguiden: den andra boken med ytterligare information om hur sjukdomar uppstår och vad vi kan göra för att läka ut dem. Innehåller också många härliga recept
  3. Medical Medium Thyroid Healing: finns ännu så länge bara på engelska (lättläst, tycker jag) men håller på att översättas. Tror den svenska översättningen blir klar i november. Den handlar extra mycket om den ökande problematiken med våra sköldkörtlar, vad som ligger bakom och så klart också vad vi kan göra för att läka ut. Han skriver även om andra närliggande sjukdomstillstånd och hur vi bör hantera dem för tillfrisknande.
    Boken innehåller även inspirerande recept och ett 90-dagars detoxprogram.
Du hittar även mycket läsvärt och inspiration här:

Jag önskar dig en mycket spännande reda i ditt tillfrisknande och på väg till mer energi och bättre hälsa. Berätta gärna på vägen hur det går för dig!

1 kommentar:

  1. Tack Ulrika för denna information! jag hittade din blogg då jag sökte på kostråd från Anthony William.
    Jag tycker det är jättesvårt att ändra matvanor. Jag undrar om kvinnor som har Graves sjukdom, sköldkörtelsjukdomar, verkligen blir hjälpta av hans kostråd eller om de bara blir uppskrämda och mer vilsna .... man vågar ju inte annat än att ta medicinen som läkaren rekommenderar vid en så svår sjukdom :/
    Jag ska läsa mer på din blogg om annat nyttigt också. Hoppas du snart skriver ett nytt inlägg om det är någon i Sverige som blivit hjälpt. Tack, vänliga hälsningar Anita

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...