lördag 7 april 2018

Brist på zink ligger bakom många sjukdomar


Zink är kroppens näst vanligaste spårämne (järn är det vanligaste). Idag är det svårt, för att inte säga omöjligt att få i sig tillräckligt med zink via maten vi äter. Du som har problem med mage och tarm kan i och med det ha extra svårt att tillgodogöra dig zinken som finns i kosten.
Zinkhalterna i jord och vattendrag har dessutom minskat de senaste åren och föroreningar gör att vi förbrukar mer zink för att hålla gifterna/tungmetallerna borta.
Zinkbrist gör att vårt immunförsvar sänks. I bästa fall märker du det av att du oftare blir förkyld, får halsont eller drabbas årligen av influensan. I sämsta fall kan du börja känna av en eller flera så kallade autoimmuna sjukdomar.
Zinkbrist är en av våra idag absolut vanligaste brister. Men få är medvetna om det.


Zinkens viktiga funktioner:

  • har en virusdödande effekt.
  • skyddar och hindrar kroppen att ta upp tungmetaller (exempelvis kvicksilver, bly och kadmium).
  • kan läka ut akne.
  • producerar, lagrar och frisätter insulin.
  • hjälper kroppen att läka fortare vid operation om tillskott tas både före och efter ingreppet.
  • stärker benstommen
  • bidrar till snabbare och effektivare sårläkning.
  • stöttar synförmågan.
  • för att bibehålla normal smak- och luktfunktion.

Zink i kosten

Det är som sagt svårt idag att få i sig tillräckligt med zink genom kosten. Livsmedlens zinknivåer har minskat eftersom våra jordar och vatten ha utarmats på viktiga mineraler.
Zink finns det extra mycket av i följande livsmedel:
  • Skaldjur
  • Kyckling
  • Kött
  • Nötter och frön
  • Parmesanost
  • Bönor, linser och ärtor
  • Spannmål
  • Mjölkprodukter

Tecken på zinkbrist

De flesta av oss är inte medvetna om att våra nivåer av zink är för låga.
Det går att testa zinknivåerna själv med hjälp av smaktest. Man köper då flytande zink och beroende på hur illa det smakar kan man avgöra om man har brist eller inte. Detta test är dock något som Anthony William/Medical Medium avråder ifrån. Han menar att det inte alls är tillförlitligt då smaken kan variera mycket av många olika anledningar. Enligt Anthony William har så gott som alla brist på zink idag, vilket är en av förklaringarna till att det blir allt vanligare med alla autoimmuna sjukdomar.
Några andra tecken på zinkbrist som vi själva kan upptäcka är:

  • Kanske har du torra och sköra naglar med vita fläckar. Det visar på zinkbrist. Eller så kan naglarna vara lite "bubbliga" och ojämna vilket också är ett tecken på för lite zink i kroppen.
  • Viktuppgång utan "förklarlig anledning" eller svårt att gå ner i vikt.
  • Koncentrationssvårigheter.
  • Hudproblem som rodnader, eksem, sprickor och acne beror även de ofta på alltför låga nivåer av zink.
  • Likaså kan en stark kroppslukt också ha sitt ursprung i för lite zink.
  • Många personer som har för låga zinknivåer upplever också ett större sug efter salt eller kolhydrater.

Zinktillskott

Zink ska tas i flytande form för att vara som mest effektiv.
Jag har tagit Eidon Mineral Supplements, Ionic Minerals, Zinc efter rekommendation av Anthony William i några månader nu. Direkt kan jag märka att naglarna blir starkare. Jag måste också säga att jag känner mig piggare.
Det mest anmärkningsvärda är dock den virusdödande effekten. Vid ett par tillfällen denna vinter har min nära omgivning haft influensa. När jag har känt att det har börjat "krypa i kroppen" så har jag  tagit fyrdubbla doser av zink och c-vitamin morgon och kväll under några dagar. Jag klarade mig helt utan influensa tack vare det. Helt fantastiskt!
Jag fyller på med ett "rör" varje dag som underhållsdos. Om jag känner mig extra trött, sliten eller misstänker att det finns risk att jag ska bli sjuk, så dubblar jag dosen. Och som sagt, känner jag att det "kryper i kroppen" på mig så fyrdubblar jag dosen under några dagar.
Enligt Anthony William är det helt väsentligt att ta tillskott av zink för att kunna läka ut de så kallade autoimmuna sjukdomar och annan hälsoproblematik. Att ha tillräckligt med zink är en förutsättning för en god hälsa.

Jag beställer denna flytande zink från iHerb - samma sort som Medical Medium rekommenderar. Länk hittar du HÄR.

Du kan läsa mer om Medical Medium HÄR.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...