måndag 9 april 2018

Att åldras med hälsa och energi


Hälsa och välmående har intresserat mig så länge jag kan minnas. Dock är jag som så många andra som växte upp på 70- och 80-talet uppfödd på sirapslimpa med ost och varm choklad. På falukorv och stuvade makaroner. På läsk och bullar. Ja, ni som är i samma ålder som mig eller äldre vet vad jag menar.....
Men så hade jag mormor. Mormor Kristina som gick på hälsokostaffären och köpte råris, kelptabletter och linser. Som serverade avokado, riktigt grovt bröd och var en mästare på sallader.
Jag älskade hennes mat!

Även om mitt intresse för kost och hälsa har funnits med mig sedan tidiga år, så var det inte förrän när jag nyss fyllt 40 som mitt intresse för kosten tog en annan vändning. Jag började få problem med kraftiga allergier och magen började krångla allt mer.
Jag var nyfiken och sökte hjälp. Jag fick inte någon direkt hjälp av min läkare. Det blev på sin höjd preparat som i bästa fall lindrade min allergi. Jag var mer intresserad av att förstå hur det kunde komma sig att jag plötsligt fått så stora problem. Jag ville hitta orsaken för att kunna jobba med den.
Till slut fick jag hjälp och lindring, men då av en alternativ behandling. Där fick jag också insikt i att jag inte tålde vetemjöl.

Min resa för att försöka förstå VARFÖR min kropp reagerade som den gjorde började. Jag läste böcker och artiklar, lyssnade på föreläsningar och provade olika typer av behandlingar.
Det har varit ett pusslande och definitivt inte enkelt.
Jag blev bättre. Pollenallergin blev så gott som obefintlig och magen lugnade ner sig.... åtminstone för en period...

Jag lade om min kost. Jag tog bort vetemjöl, så klart eftersom jag var allergisk (min reaktion på vetemjöl är influensaliknande symptom upp till 24 timmar efter jag ätit det), minskade ner radikalt på mjölkprodukter (åt sparsamt med syrade produkter samt använde mig av smör) och var mycket sparsam med socker.
Jag kände mig piggare och mådde allmänt bra. Var väldigt sällan sjuk. Det gick år mellan förkylningarna.

Men sedan började magen krångla igen.... Såg inte någon logik i det utan det verkade som att det kom lite som det ville. Magen svällde upp och gjorde periodvis riktigt, riktigt ont.
Jag förstod att jag hade för dåligt med saltsyra i magen - inte som läkarna hade sagt åt mig att jag hade för mycket. Du kan läsa mer om mina erfarenheter kring detta HÄR.
Det blev en väsentlig skillnad när jag började ta kosttillskott som stödde matsmältningen.
Men inte hundra procent bra...

För ett par år sedan började jag känna mig trött och sliten. En fysisk trötthet smög sig på som gjorde att det blev jobbigt att anstränga mig. Det började med att de tuffaste träningspassen och de längsta löprundorna valdes bort. Med tiden anpassade jag mig så att träningen blev både mindre intensiv och kortare pass. Tröttheten höll i. Det blev jobbigt att gå uppför en trapp.
Efter jobbet var jag helt slut. Jag valde i allt större utsträckning bort vänner och umgänge. Orkan fanns inte.
Något var fel!
Jag kände inte igen mig själv.

Jag misstänkte själv att jag hade låga järnvärden och brist på B-12. Jag åt redan tillskott av dem, men olika faktorer kan göra att man inte kan tillgodogöra sig dem. Vid kontroll hos läkaren visade provsvaren bra nivåer (enligt deras parametrar). Jag gick vidare till näringsterapeut som mätte både i blod och organen. Han konstaterade att jag hade låga nivåer av både järn och B-12. Jag tog kurer med höga doser och blev mycket bättre. Men inte helt ok ändå. Kände mig mer trött och sliten än jag borde vara...
Det jag fick höra då (av läkare och andra "kunniga) var att:

  • Det är åldern! Du får räkna med att det blir så.
  • Det är klimakteriet. Det är naturligt och du får räkna med det.
  • Du är utbränd. 
  • Du är deprimerad.
Jag tycke att inget av de ovan stämde.  Jag närmar mig 50 år, men inte sjutton ska man tänka att livet och energin ska ta slut då?!?  Och inte ska jag för att jag är kvinna behöva acceptera att jag varken mår bra eller har tillräckligt med energi?! Och den gamla "klyschan" klimakteriet är ju lätt att dra till med till alla kvinnor som fyllt 40....
Visserligen hade jag en ganska hektisk period bakom mig, men jag hade också sett till att få återhämtning mellan varven. Jag kände mig inte utbränd.
Och deprimerad var jag definitivt inte. Att vara trött i kroppen och inte ha någon fysisk energi är inte samma sak som att vara deprimerad.
Jag kände att det var något annat som var fel, men famlade i blindo.
Insåg också att väldigt många andra, framför allt kvinnor i min ålder, upplevde en liknande problematik - de var trötta, hade ont, saknade ork och hade en massa andra symtom. Många fick efter läkarbesök och utredningar en eller flera diagnoser såsom:
  • Över- eller underfunktion i sköldkörteln
  • IBS
  • Klimakteriet
  • Hormonella rubbningar
  • Utmattade binjurar
  • Utbrändhet
  • Depression
  • Eller någon annan form av sk. autoimmun sjukdom.
I början av förra sommaren hittade jag information om Anthony William som kallar sig Medical Medium på nätet. Det väckte mitt intresse! Han menar att vår sjukdomar och obalanser handlar om att vi har virus, tungmetaller eller andra belastningar i kroppen som till slut ger sig tillkänna som den här typen av problematik. 
Jag läste hans hemsida, lyssnade på han radioprogram och beställde hans böcker. Det var mycket intressant läsning! Jag kommer skriva mycket mer om min hälsoresa tillsammans med Medical Medium här framöver, så håll koll om du är nyfiken och intresserad.

Jag började följa hans kostråd - som i korta drag handlar om att ta hjälp av framför allt frukter och bär, men också grönsaker, örter, alger och vilda växter för att kunna läka.
Efter att ha läst Medical Mediums första bok - Medial Läkning, förstod jag att mina hälsoproblem kom sig av att jag har EBV (Epstein-Barr virus) i kroppen samt troligtvis också streptokocker.
Jag har följt råden i stor utsträckning (jag har inte varit fanatisk) så gott det fungerat.
Det jag nästan religiös har följt är:
  • Färskpressad sellerijuice på tom mage på morgonen.
  • Tillskott av flytande B12 samt zink - specifika preparat rekommenderade av Medical Medium. Du kan läsa mer om effekterna jag upplevt av B12 HÄR.
  • Citronvatten
Utöver det har jag:
  • Ätit MYCKET färsk frukt och bär - ofta i form av smoothie
  • Ätit mycket större del raw food
Jag har också helt uteslutit:
  • ägg
  • mjölkprodukter
  • soja
  • majs
  • rapsolja
  • fläskkött
  • konstgjorda smakämnen
Känner jag någon skillnad du då?
Om jag gör!
Det är ju svårt att känna på vägen då kroppen självläker ganska långsamt (vilket är fullt naturligt och precis som det ska vara). Men om jag tänker tillbaka på hur jag mådde för ett par år sedan och även för bara ett år sedan, så har det blivit väldigt stor skillnad.
Jag har så oändligt mycket mer energi idag. Under perioden som jag kände mig dålig blev jag också väldigt ofta sjuk. Nu var det (peppar, peppar) länge sedan jag var förkyld eller råkat ut för någon annan bacill.

Så det fantastiska är:
  • Nej, du behöver inte acceptera att du blir tröttare, mer energilös och mer sjuk när du blir äldre.
  • Nej, du behöver inte ha klimakterieproblem - enligt Medical Medium är de problem vi kan uppleva i samband med klimakteriet inte alls kopplade till hormonella förändringar, utan återigen handlar det om de virus vi kan ha i våra kroppar som samverkar med tungmetaller och andra faktorer.
  • Ja, du kan bli frisk från alla sk. autoimmuna sjukdomar. Även de har virus, tungmetaller och andra belastningar i olika kombinationer som grund. När du med hjälp av kosten läker ut den problematiken så försvinner också din "obotliga" sjukdom.
  • Ja, du kan åldras utan att kroppen förtvinar och orken försvinner.
Jag kommer skriva mycket mer om detta här på bloggen framöver. 
Det finns också mängder av andra framgångshistorier där personer blivit helt friska från mycket kritiska tillstånd med hjälp av Medical Mediums rekommendationer. På hans Instagramkonto presenteras många av dem. Sök även gärna på #medicalmedium.

Det vi behöver förstå är att det naturliga inte är att vi blir tröttare och sjukare ju äldre vi blir. Och framför allt inte när vi är någonstans mitt i livet. Det naturliga är att åldras med glädje, hälsa och energi.




9 kommentarer:

  1. Regards for helping out, superb info.

    SvaraRadera
  2. Great information i think everyone should know about health wise foods .

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  6. Great information you shared what's really good for health. Thanks for your amazing blogging.

    SvaraRadera
  7. I impressed by the quality of information on this website. There are a lot of good resources here.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...