lördag 13 januari 2018

Mumsiga blåbärsplättar - utan ägg, vete, mjölk eller socker


Dessa godingar är fantastiska till frukost. Allra mumsigast är de när de äts direkt efter de tillagats. Men jag brukar också steka upp ett gäng på kvällen och äta dem till frukost dagen därpå. Ibland kalla och ibland värmer jag på dem lite i en stekpanna först. Faktum är att jag har avnjutit en och annan som en "kaka" till kaffet också.
Att jag väljer att äta mat utan ägg, vete, mjölk och socker beror dels på mina allergier/överkänsligheter. Jag tål inte vetemjöl och mjölk. Ägg väljer jag bort då de göder EBV (Epstein Barr Virus) som jag har i kroppen sedan många år latent och som jag nu jobbar på att läka ut då de började ge mig problem. Av samma anledning äter jag inte heller nu soja, griskött, majs eller rapsolja som alla göder viruset.
Mer om detta i andra inlägg framöver. Här kommer receptet istället så att du också kan laga dessa mumsiga plättar.

Du behöver (till ca 8 plättar):
1 banan
2 dl havregryn
1 dl riven kokos
3 msk kokosmjöl
1 tsk bakpulver
1 msk kanel
2 msk lönnsirap
1 ½ dl växtmjölk (havre, kokos eller annan)
5 torkade aprikoser
½ dl blåbär

kokosolja till stekning

Gör så här:

  1. Mosa bananen ordentligt med en gaffel.
  2. Blanda havregryn, kokos, kokosmjöl, bakpulver och kanel och blanda sedan ner den mosade bananen i blandningen.
  3. Klipp eller skär de torkade aprikoserna i mindre bitar.
  4. Blanda ner aprikosbitarna, lönnsirapen och mjölken i smeten.
  5. Vänd försiktigt ner blåbären i smeten.
  6. Låt smeten stå 5 - 10 minuter och svälla något.
  7. Värm kokosolja i en stekpanna och stek plättarna tills de blir gyllenbruna och genomstekta.
Servera gärna med en klick kokosgrädde, lite extra blåbär eller andra bär och med lite lönnsirap ringlat över. Ät och njut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...