måndag 31 juli 2017

Läk ut virus i kroppen och få energin och hälsan åter



Jag har under sommaren med mycket stort intresse och fascination följt Anthony William aka Medical Medium (AW/MM) i sociala medier samt läst hans två första böcker. Det har varit en riktigt aha-upplevelse för mig.
Ni som följt mig ett tag vet att jag har ett stort intresse för kost- och hälsofrågor och att jag utan att vara fanatisk försöker leva som jag lär - äter bra mat och rör på mig.
För ungefär 10 år sedan började jag uppleva problem med mage/tarm som till viss del berodde på att jag utvecklat allergi mot vetemjöl. När jag tog bort vetet ur kosten blev det väldigt mycket bättre, men magen har "knorrat" (uppsvälld och med smärtor) av och till ändå. Visade då även prov på överkänslighet mot mjölkprotein.
Min kost de senaste åren har till största delen varit både vete-, mjölk- och sockerfri och magen har mått väldigt mycket bättre. Ibland har den dock reagerat och jag har inte riktigt lyckats klura ut varför....

Det senaste året har jag blivit mer energilös och märkt att immunförsvaret blivit sämre. Jag har varit på kontroll hos läkare som sa att allt var i sin ordning. Bara vila lite mer och gå en promenad på lunchen var rådet jag fick.
Kontaktade då en näringsterapeut som konstaterade att jag hade låga värden av järn och B12, vilket såklart förklarar en del av energilösheten. Efter extra doser med tillskott blev jag piggare, men ändå inte lika pigg som jag varit.

Jag vet att jag i normala fall har väldigt hög energinivå. Troligtvis högre än de flesta.
Nu är den inte lika hög. Jag orkar med jobb och min vardag, men klarar inte av att träna som jag vill.
Jag känner att något är fel och jag vill hjälpa kroppen att rätta till och stärka upp.
Frågan är bara hur jag gör det???? Vad är det som är fel????
Jag vet ju också att väldigt, väldigt många idag, speciellt kvinnor, är trötta, utmattade och är sjuka på olika sätt. De diagnostiseras med någon "sjukdom" som är lite "diffus" och får medicin som i bästa fall hjälper något, i värsta fall gör att man bli ännu sämre.
Något är fel, men vad?

I början av sommaren sökte jag information på nätet efter något och hittade till Anthony William/Medical Medium. Det var av en slump, för jag sökte något som inte alls hade med hans område att göra. Eller rättare sagt var det nog så mycket mening det bara kan bli att jag hittade dit.
För på hans hemsida, i hans radioprogram och i hans böcker började jag förstå vad som är "fel" med mig och så många andra.
Där fanns svaren på alla dessa oförklarliga autoimmuna sjukdomar, fysisk- och psykisk trötthet och annat som känns som att det drabbar allt fler.
Jag har skrivit om boken tidigare och du kan läsa mer om den HÄR.

Kort sagt kan jag sammanfatta det med att vår försämrade hälsa framför allt beror på:

  1. Virus som vi haft i kroppen länge och som legat gömda i våra organ under många årtionden och som börjar ge sig till känna då våra kroppar försvagas av flera andra virus, av tungmetaller, stress och mat som göder dem. Virusen växer till sig och skapar problem på olika sätt. Detta är något som vår moderna läkekonst idag inte har vetskap om ännu. De kan bara kontrollera status i blodet och inte mäta hur det ser ut i våra inre organ där virusen ofta gömmer sig.
  2. Tungmetaller och gifter som vi ibland föds med och dessutom inte kan undvika att få i oss under vår livstid.
Jag är inte medicinskt skolad och kan och kommer inte att ge individuella hälsoråd . Allt jag skriver om här kommer från AW/MM.  Låt dig gärna inspireras och prova dig fram.  De råd som AW/MM ger handlar om att använda kosten för att läka - att ta bort vissa saker som gör att virus, bakterier etc. trivs i kroppen och att lägga till läkande kost i form av frukt, bär, grönsaker och örter.
Har du allvarliga medicinska problem bör du givetvis diskutera med din läkare om det handlar om att ändra din medicinering etc.

Att jag direkt känner att det han skriver om känns helt rätt och rimligt är tack vare mina egna medicinska erfarenheter som jag fått då jag, mina familjemedlemmar och nära vänner varit i kontakt med en mycket skicklig homeopat/kinesiolog under många år. Hans kunskap och erfarenheter stämmer helt och hållet överens med det AW/MM skriver och pratar om.

När jag läser boken Medical Medium förstår jag dock att en bakomliggande orsak till att jag känner mig mer energilös och även de tidigare besvären med magen har att göra med att jag som dryga 20-åring fick körtelfeber. Det innebär att jag har EBV (Epstein-Barr viruset) i min kropp.
EBV är enligt AW/MM den absolut vanligaste grunden till att vi på sikt kan drabbas av allt ifrån problem med sköldkörteln till reumatism, MS och Candida (för att bara nämna några).
Andra virus eller bakteriestammar som exempelvis streptokocker gör att nya "sjukdomstillstånd" kan uppkomma. Lägger vi sedan till tungmetaller i hjärnan eller andra organ samt hormonella obalanser så får vi ytterligare problematik som kan uppstå...

Vi har ALLA virus vilande i vår kroppar. Enligt AW/MM så har upp emot 80 - 95% EBV viruset latent i kroppen. Det kan ligga vilande från en halsinfektion vi hade på lågstadiet och inte göra något väsen av sig förrän vi runt 40 - 50-års åldern är slitna av stress och samtidigt samlat på oss flera olika virus och bakteriestammar. Då börjar det växa till sig och flytta på sig i kroppen till olika organ där du sedan kan uppleva problem.
Det låter tufft och kanske också hopplöst. Kommer vi alla bli sjuka och utmattade????

Det bästa är att vi kan hjälpa kroppen att självläka!
Vi behöver inte medicineras för att bli friska och fyllda av energi igen.
Grunden för att hjälpa kroppen att läka sig själv är att ta bort livsmedel som är en belastning och som får virus, bakterier, tungmetaller etc. att trivas. Och naturligtvis också genom att äta sådant som ger kroppen maximalt med näringsämnen.

Det som enligt AW/MM ska uteslutas medan kroppen läker från EBV eller annan problematik är:


  • Majs i alla former
  • Soja
  • Rapsolja
  • Vitt socker (blir vi inte förvånade av)
  • Ägg
  • Komjölksprodukter
  • Fläsk
  • Odlad fisk
  • Gluten
  • Natriumglutamat och andra konstgjorda tillsatsämnen
  • Naturliga hormontillskott (och givetvis även kemiskt framställda)
  • Whey (Vassle) protein
  • Fiskolja
Det är viktigt att i så stor mån det bara går utesluta ovanstående livsmedel under tiden som du hjälper kroppen att läka. Hur lång tid läkningen tar varierar väldigt - från några månader till 2-3 år.
Generellt gäller också att vara försiktig med fet mat. Den feta maten skapar en miljö där virus, bakterier och tungmetaller trivs som bäst. LCHF-kosten är med andra ord direkt att avråda från om du har problem med någon autoimmun sjukdom, känner dig trött och orkeslös, har koncentrationssvårigheter etc. Är du däremot fullt frisk så fungerar den typen av kost för dig.

Vad vi  däremot inte behöver vara rädda för är kolhydrater som finns i frukt, bär och grönsaker. Det är denna typ av mat som kommer få kroppen att läka och bli hel igen. AW/MM hävdar med bestämdhet att fruktsocker i sin naturliga form aldrig kan skapa fettlever eller göra så att vi går upp i vikt. Inte heller påverkar den blodsockret och är farligt för diabetiker. Tvärt om ger frukt oss de viktiga näringsämnen vi behöver för att få en kropp i balans som sköter sitt jobb åt oss och håller oss friska och välmående.

Jag har börjat min resa mot att läka ut EBV och kommer att dela med mig av mina erfarenheter här och naturligtvis bjuda på massor med goda och smakfulla recept som passar utmärkt till den här typen av "kosthållning". Så häng med om du vill ha inspiration!

Du som är nyfiken och vill lära dig mer kan finna mer information här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...