måndag 6 februari 2017

Ananasglass - underbart god och utan socker eller mjölk



Glass är ju sällan fel.... inte ens om det är minusgrader, om man frågar mig.
Du som är intresserade av lite mer hälsosamma glassalternativ har säkert provat på Nicream - glass med fryst banan som bas. Det här är samma princip, men basen är istället ananas i min version. Det blir precis lika gott. Eller kanske till och med godare!

Du utgår från fryst ananas. Antingen köper du färska och fryser in i bitar. Eller så gör du som jag och köper fryst från frysdisken. Du kan mixa endast ananasen och får då en härlig sorbetliknande konsistens. Jag valde att tillsätta lite soygurt för en lite krämigare konsistens.

Ananas är en av mina absoluta favoritfrukter och den har många hälsofördelar dessutom. Inte minst innehåller den ämnet bromelain som hjälper till med att hämma inflammation och som förbättrar matsmältningen.

Du behöver till 1 person:
1 ½ dl fryst ananas
½ dl Soygurt (eller annan yoghurt du föredrar)
1 - 2 dadlar om du vill ha mer sötma

Gör så här:
Mixa ihop ingredienserna med stavmixer eller i matberedare. Servera genast.
Jag lade på en klick fantastiskt gott mandelsmör med smak av espresso och vanilj - du hittar det här: Barneys Almond Butter, Vanilla Bean * Espresso

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...