tisdag 3 januari 2017

Morotspålägg - gott och nyttigt veganskt alternativ.


Jag älskar grönsaker i alla dess former och jag är väldigt svag för "röror". Ett riktigt gott fullkornsrågbröd på surdeg har jag också svårt att stå emot.
Jag äter inte så mycket bröd generellt, men blev sugen på att testa ett nytt från Fazer som dessutom var ekologiskt. Och mums så gott det var!
Då ville jag hitta ett bra och gott pålägg också och bestämde mig för att "ta hand om" några ledsna morötter i kylskåpet.
Jag ugnsbakade dem för att få fram en fin smak och för att få dem mjuka. Sedan mixade jag dem tillsammans med lite Bjäst för god smak och näringsrikt innehåll. Lite olivolja och vatten tillsattes också för en bra konsistens.
Du kan med fördel experimentera även med andra grönsaker och rotfrukter på samma sätt för att få fram goda röror som passar till både pålägg och som dippsås exempelvis.

Du behöver:
2 medelstora morötter
2 msk Bjäst
olivolja
vatten
salt och peppar

Gör så här:

  • Skala morötterna och skiva dem i tunna stavar. Lägg dem i en ugnssäker form, ringla över lite olivolja och salta.
  • Ugnsbaka i 200 grader tills de har blivit mjuka, ca 15 minuter.
  • Mixa ihop morotsstavarna med Bjästen och tillsätt ett par matskedar olivolja och några matskedar vatten så att det bli en bra och bredbar konsistens.
  • Smaka av med salt och peppar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...