måndag 19 september 2016

Scones på teffmjöl (glutenfritt)


Jag äter inte så mycket bröd längre. Saknar det inte speciellt heller. Men ibland så så sätter suget in efter ett ljummet, nybakat bröd. Ni som följer mig vet att jag inte är någon större fan av krångliga recept och avancerade bak- eller matlaningsmetoder. Enkelt, gott och nyttigt är min melodi.
Så därför kommer här ett både enkel, smakfullt och hälsosamt recept på scones bakade på teffmjöl.

I går var en sån dag då jag kände att nybakat bröd till frukost vore gott. Och eftersom det var söndag, så hade jag lite extra tid. Dessutom ville jag gärna testa min nyinköpta teffmjöl.
Jag har inte provat på teff tidigare, men varit nyfiken.
Teff är ett sädesslag som är glutenfritt. Det tillhör grässläktet och innehåller rikligt med järn och zink bland annat.
I mina scones blandade jag teff med majs- och rismjöl. Har du andra mjölsorter hemma, så var inte rädd för att prova och mixa det du har.

Du behöver till två scones:
½ dl teffmjöl
2 msk majsmjöl
2 msk rismjöl
1 msk fiberhusk
1 msk kokosolja
1 tsk brödkrydda
1 tsk bakpulver
½ dl yoghurt
4 msk valfri mjölk (jag valde havremjölk)

Gör så här:

  1. Blanda teffmjöl, majsmjöl, rismjöl, fiberhusk, brödkrydda och bakpulver ordentligt i en bunke.
  2. Häll i kokosoljan, yoghurt och mjölk. 
  3. Blanda om ordentligt. Degen ska vara fast, men lite kladdig. Du ska kunna forma platta brödkakor med händerna. Känns degen för lös, tillsätt mer mjöl. Känns den för fast så tillsätt mer mjölk.
  4. Dela degen i två delar och forma i händerna till två kakor.
  5. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och grädda i 200 grader i ca 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...