torsdag 8 september 2016

Är bantare helt dumma i huvudet?!?!??!



Blir du provocerad av frågan?
Jag ska resonera lite mer kring detta, så kommer du att förstå.
För detta är något att gräva djupare i.

En av de absolut vanligaste rubrikerna på löpsedlar i "hälsobilagor", veckotidningar, träningsmagasin etc. torde vara något som liknar nedanstående:
- Så tappar du 10 kilo på en månad!
- Kilona rasa med nya XXX-dieten!
- Bli av med fettet på magen!
Den här typen av rubriker säljer - uppenbarligen.

Och jag som har jobbat med hälsa och kost i flera år vet att intresset av att gå ner i vikt är stort. Riktigt stort.
Jag har letat efter statistik på hur vanligt det är att banta, men hittar inte någon.
Men jag skulle tro att den stora majoriteten av alla vuxna har gjort det vid ett eller flera tillfällen. Jag har själv gjort det. Utan att vara överviktig. Och så är det för många. Vi tror att vi blir mer "lyckade" om vi går ner det där 3 - 4 kilona som ligger över vår egen "mentala maxvikt".
Så som just bantare kan nog många identifiera sig.
En del gör det bara en eller ett fåtal gånger.  Men alldeles för många (det stora flertalet) gör det många gånger. Hela livet blir en enda lång bantning där fokus är på vikten som pendlar upp och ner i takt med hur mycket ork som lyckas uppbådas för att hålla igen och vara strikt med maten.

Vad innebär det då att banta?
Jag tänker att det handlar om att lägga om sin kost med syfte att gå ner i vikt - gärna fort och mycket.
Är det något negativt i sig?
Nej, egentligen inte. Faktum är att många av hälsoskäl skulle må bra av att gå ner i vikt då de har lagt på sig för mycket vilket i sin tur sliter på kroppen, belastar organen och håller kvar gifter och annat oönskat i fettvävnaden. Vi har en ökad problematik med övervikt i Sverige och i världen och problemen sjunker i åldrarna.
Exakt vad som innebär en hälsosam vikt råder det delade meningar om. Troligtvis för att det är individuellt. Som vanligt behöver vi se människan och individen i hennes unika helhet.
Vad som däremot är en "skönhetsvikt" råder det inte delade meningar om - det ser vi på bild säkert flera hundra gånger om dagen.... Den kan däremot behöva ifrågasättas.....

Varför ställer jag då frågan om bantare är dumma i huvudet? Eller snarare skriver det som ett påstående....
Jo, för det finns något djupt ologiskt i hela bantnings-cirkusen. Och det ologiska tänkandet sitter i den ständige bantarens huvud. Vilket självklart tillverkare av bantningspreparat, tidningar, kurser, träningsanläggningar och alla andra som tjänar sitt levebröd på bantarnas ständiga misslyckanden vet om och tjänar pengar på.
Dessa vill nämligen få oss att tro att det är plättlätt att gå ner 3, 5, 10, 20 eller 50 kilo - speciellt med deras metod.

För ett litet antal är det plättlätt att gå ner i vikt och att behålla den vikten.
Det handlar om de personer som har en i grunden bra fysisk hälsa, som tycker om att äta bra och röra på sig och som under en kortare period på allt från några veckor till några få månader har lagt på sig extra vikt. Kanske för att de har varit sjuka/skadade och inte kunnat röra på sig som tidigare, eller för att de har ätit för mycket av fel saker.
Dessa personer kommer relativt lätt att kunna "tappa" sin extra kilon på bara några veckor när de börjar röra på sig mer och äta bättre/mindre.
Hör du till den här gruppen?

Troligtvis hör du till den här gruppen:
Du har försökt att gå ner i vikt många, många gånger. Du kan ha en "mindre" övervikt som du aldrig lyckas bli av med, eller så bär du på många kilon för mycket. Oavsett så kan du titulera dig proffsbantare - utan att för den skull mer än möjligtvis för en kort stund ha nått och behållit din drömvikt.
Du mår dåligt både fysiskt och psykiskt av din övervikt. Kanske har du värk, problem med magen, blodtryck, hjärta, insulin eller annat som är relaterat till vikten. Eller så är det psyket som inte är i balans. Du känner dig dum, misslyckad, hopplös, deprimerad, stressad och trött på dig själv.
Nästan alltid är det en kombination av både det fysiska och psykiska.
Du har varit överviktig och mått dåligt i och med det i år. Kanske väldigt många år? Hela ditt vuxna liv i värsta fall....
Du är trött på det. Självklart.
Att känna att kroppen inte mår bra och att ständigt leva i en känsla av att man är hopplös tär på krafterna. Och gör inte att självförtroendet och självkänslan blir  bättre - tvärt om.
Och här kommer det totalt ologiska:
Hur kan du tro att du bara på några veckor ska kunna ändra på allt det som du under år, kanske decennier har byggt upp av obalanser i din kropp och din själ?
Hur är det logiskt?


Jo, för vi vill så gärna! Vi vill så gärna tro att det finns ETT sätt, ett enkelt och snabbt sätt som vi bara ännu inte har hittat. Så vi försöker. Igen och igen. För att misslyckas. Igen och igen.
För har du länge stressat både din kropp och ditt psyke i en berg-och dalbana av dieter, återhållsamhet, frosseri, träning och känsla av misslyckande så har du inte en kropp i balans.
Den behöver inte ännu en diet.
Ännu ett effektivt fettförbränningsprogram.
Den behöver lugn och ro.
Din kropp är SUPERSTRESSAD.
Kanske märker du det genom att sköldkörteln är i obalans?
Eller magen och tarmarna som krånglar?
Eller du kanske har värk i leder eller någon annanstans i kroppen?
En stressad kropp och en stressad själ behöver:
Lugn
Ro
Tillit
Tid
Den behöver komma i balans INNAN den ens kan komma på tanken att du ska "tappa" de där extra kilona.

Så nej, det är klart att bantare definitivt INTE är dumma i huvudet.
Däremot sitter alldeles för många kvar i visionen om att det finns en quick-fix där ute som kommer att hjälpa dem - de har bara inte upptäckt den ännu.
Och som sagt hela bantningsindustrin vet om detta och spelar på det.

Min bön till dig som vill gå ner i vikt är att sluta lyssna på och tro på att det är enkelt och går snabbt att gå ner i vikt. Det är absolut inte omöjligt. Men för en del är det väldigt svårt = tar lång tid.
Men det MÅSTE få ta tid. Och det är ok. För det handlar om att din kropp ska hitta tillbaka till sin rätta balans igen.
Den behöver så att säga "läka baklänges" - all stress och alla kilon som den har samlat på sig genom åren behöver "upplösas".
Så bort med stresstänket och fokus på quick-fixes.
Börja älska dig själv där du är och bestämt dig för att du och din kropp är värda att må bra.
Lätt?
Nej inte det heller, tyvärr.
Men alternativet att fortsätta som du gör, vart tar det dig?
Faktiskt så handlar det om att du fattar ett beslut om att du är värd och du är värdefull.
Och du kan besluta dig för det bara. Så där.
Du
Är
Värdefull

Jag har jobbat med ätbeteende och viktminskning kopplat till det i snart 10 år. Även om mitt fokus aldrig någonsin har varit på quick-fixes och konstiga dieter så kan jag känna att jag på sätt och vis har varit med och bidragit till den här viktminsknings-hets-cirkusen.
Jag förespråkar inga specifika dieter (mer än naturlig mat med mycket grönsaker som grund) och ser att Mindful Eating är ett jättebra sätt att lära sig hantera sötsug och känsloätande - Mindful Eating för Gottegrisar.
Jag ser också att jag och många med mig mår bra av och också reglerar vikten naturligt med hjälp av 5:2 eller andra former av periodisk fasta. Problemet för många är annars att vi äter för mycket. Med hjälp av denna "teknik" får vi både ett begränsat intag och låter kropp få vila och läka. Jag har dock utvecklat min egen metod som heter 5:2-detox där vi inte räknar kalorier och håller oss till lättsmält och näringsrik mat i begränsad mängd - 5:2-detox.
Mitt främsta fokus är på ätbeteendet och det är där problematiken ligger. Vi saknar inte kunskap om vad som är bra att äta eller inte - vi bara inte klarar av att äta som vi vet att vi borde.
Jag har i snart 8 år lett kursen Tänk Dig Smal - gå ner i vikt med KBT. En kurs som jag verkligen älskar att hålla i för att den har gett så mycket insikter och verktyg till så många. Det jag inte har tyckt om är namnet som har fokus på "smalhet". För mig är det inte det som det handlar om. Inte det viktiga. Men namnet valdes för 8 år sedan med en tanke om att väcka uppmärksamhet - vilket det har gjort. För som vi vet så säljer önskan om att bli smal.
Tänk om kursen hade hetat Tänk Dig Klok - gå ner i vikt med KBT. Hur många deltagare hade varit intresserade då?
Hur som helst kommer jag att hålla just den fantastiska kursen en sista gång - med start den 7 november. Det är en distanskurs på 6 veckor som du kan läsa om HÄR. Du får där verktyg som hjälper dig hur du ska tänka och bete dig i situationer som rör maten. Oftast är det just dessa verktyg som du har saknat tidigare när du har provat på alla dessa olika dieter du nu har provat - utan att lyckas,
Sedan kommer jag inte att erbjuda den kursen igen. I varje fall inte i den skepnaden.
Detta i ett led att komma bort från "smal- och diethetsen".
Men materialet i kursen är så fantastiskt bra och har tagit form under flera år, så det kommer självklart att leva vidare, men i lite annan skepnad.

Jag vill ha mer HELHETSTÄNK.
Jag vill komma bort från hetsen och tanken om att det är en quick-fix.

Jag vill att du ska se till HELA dig.
Jag vill att du ska skapa balans och ro.
Jag vill att du ska sluta fred med dig själv och därifrån kunna hitta ditt eget unika och fantastiska hälsosamma jag.

Jag vill att du ska gå ner i vikt om du mår bra av det och inte minst om din kropp behöver det.
Jag vill att du ska må bra.

Jag jobbar nu med ett nytt koncept som du kommer att få höra mer av: Body & Mind Revolution.
Där kommer Tänk Dig Smal - gå ner i vikt med KBT att rymmas.
Där kommer också  att rymmas:
Kroppskärlek
Medveten andning
Kostråd
Träning/vardagsmotion
Mindful Eating
Kläder (ja den kan du få fundera på ;-) )
Yoga/Stretch/Avslappning
och lite annat som får dig att må bra, tycka om (ja faktiskt älska) dig själv och din kropp.

Det kommer att vara ett koncept utan förbud.
Nej, nu ljuger jag direkt. Det finns faktiskt ett förbud:
INGEN VÅG (och inga måttband).
Så häng med här på min blogg och följ mig på Facebook och Instagram för att få veta mer om du är intresserad av att lära dig mer om att börja jobba MED din kropp och inte mot. Jag kommer att dela med mig av massor med tips på vägen och när det är dags att släppa kursen för allmänheten (kommer gå på distans) så kommer du att vara den första att få veta det.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...