torsdag 1 september 2016

10 fördelar med hösten



Lite väl snabbt och abrupt tycker jag nog att sommaren tog slut. Men vi ska absolut inte klaga över den här sommaren som gått. Vi får vara tacksamma över de varma sköna dagar vi fått och sedan tålmodigt vänta tills det blir dags för vår och sommar igen.
Det är liksom så det fungerar på våra breddgrader. Vi har olika årstider. Och jag uppskattar det. Nog för att jag tycker om sol och värme, men jag skulle inte uppskatta det lika mycket om vi hade det 12 månader om året.

Så nu har vi en härlig höst framför oss.
Alla årstider har sina fördelar och som en liten hjälp på traven tänkte jag hjälpa dig att fokusera på just höstens alla fördelar. Här får du 10 stycken av mig. Håller du med? Har du flera tips?

  1. Mysiga, mjuka, ulliga och gosiga tröjor att krypa in i. Tänk att det kan vara så skönt efter bara armar och ben i tunna sommarklänningar. Nu känns det varma och tjocka oerhört tilldragande. Och det är ju tur.
  2. Höstluften. Det är ju något alldeles speciellt med luften under hösten. Som att den innehåller mer syre. En solig höstdag kan vara alldeles magisk.
  3. Naturens skiftningar. Det är något lugnande med att naturen så tydligt talar om för oss att det är dags att varva ner och gå in i en viloperiod. Vi borde inspireras mer av den. Och galet vackert kan det också vara.
  4. Tända ljus. Att tända några ljus hemma eller på jobbet när det börjar mörkna skapar lugn och ro och är också det ett tecken på att vi bör vara ner. 
  5. Goda teer, eller andra varma drycker är både gott, mysigt och närande när det mörknar och börjar bli kyligt.
  6. Läsa böcker. Hösten är som gjord för att njuta av spännande, romantiska, fascinerande eller utvecklande böcker. Ett bra sätt att varva ner.
  7. Soppor. Jag älskar alltid en god soppa, men de smakar som bäst när vi tar tillvara på våra härliga rotfrukter och grönsaker som det är säsong för och när det värme gott inombords när det börjar bli kallt och kulet ute.
  8. Promenader. Ut och njuta av naturen är fantastiskt under hösten. Visst är det magiskt när det är vackert väder, men underskatta inte en regnig höstpromenad om du är bra klädd för den.
  9. Film eller bio. Även det tycker jag ger en extra mysighetsfaktor under hösten. Gärna något romantiskt eller mysigt tema.... men det fungerar så klart med det man föredrar själv.
  10. Umgås. Träffa familj och vänner och låt det vara mer kravlöst. Fokusera på samvaro, tända ljus och kanske en soppa att dela på. 
Överlag tycker jag att hösten är en påminnelse till oss för att varva ner - precis som naturen.
Sänk kraven.
Sänk tempot.
Njut av stunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...