fredag 29 juli 2016

Faran med att lyssna på hälsoexperter och hälsogurus - intressant dokumentär på BBC


Vad är hälsa?
Eller snarare vad är hälsa för DIG?
Hälsoindustrin är stor och det finns runtom i hela världen hundratusentals personer som arbetar med hälsa på olika sätt. Intresset är enormt idag. Säkerligen är en bidragande faktor att vi nu har större problem med övervikt och överätande än svält i världen. Vi har heller aldrig haft en kosthållning som är så "manipulerad", och med det menar jag en skräpmatskultur full med "födoämnen" som är närmare kemikalier än livsmedel. Övervikt i sig skapar hos många ohälsa och skräpmat likaså. Vi har hamnat i en ond spiral av ohälsa och övervikt och det finns två industrier som vinner detta:
1. Skräpmatstillverkarna - de vet in i minsta lilla ingrediens vad de ska tillsätta i sina produkter så att vi inte kan stå emot deras godsaker, som egentligen är totalt onödiga för oss ur överlevnads- och näringssynpunkt.
2. Hälsoindustrin - som vill få oss att må bra med hjälp av rätt kost och  motion. De vill så klart också tjäna pengar (eftersom vi har ett samhälle som bygger på att vi gör rätt för oss med hjälp av ekonomiska medel) och gör det genom att hitta på nya kurer, kurser, tillskott, dieter, piller, böcker, träningsformer etc. etc.

Jag har i många år varit intresserad av kost och hälsa. När jag själv drabbades av livsmedelsallergi ökade mitt intresse och jag började leta nya vägar och en förståelse för hur jag/vi fungerar och vad vi med kostens hjälp kan göra för att må bättre.
För att verkligen veta vad jag talade om utbildade jag mig till kostrådgivare för snart fyra år sedan. En bred utbildning utan något specifikt fokus på någon speciell kosthållning. Jag var nämligen redan då ganska säker på att det inte endast fanns en kosthållning som passade alla.
Men jag ska nog erkänna att jag förväntade mig att förvärva kunskaper som skulle hjälpa mig att ge individuella råd efter individuella behov till de som önskade min hjälp.

Och nog sjutton fick jag lära mig och vitaminer och mineraler och hur de samverkar med varandra. Jag lärde mig om matsmältningssystem, enzymer, proteiner och ketos och det allra mesta som handlar om kosten, vad som händer när vi äter olika livsmedel, hur brister uppkommer och vad vi kan göra åt dem. Kort sagt var det en väldigt gedigen utbildning som jag kände mig nöjd med.
Men, ju mer jag har lärt mig (för jag har fortsatt att läsa på och tar hela tiden del av ny forskning och läser ny spännande litteratur), desto mer inser jag att jag/vi inte har den kunskap som behövs för att vi idag ska kunna ge var och en individuella och helt korrekta råd.
Jag stöter på forskningsresultat med helt motstridiga resultat.
Och personer som jag möter reagerar helt olika på samma sorts kost.

Idag vill vi gärna tro att vi har koll på hur kosten påverkar oss in i minsta beståndsdel, men vi har inte det. Vi har inte idag alla kunskap om hur våra oerhört komplicerade kroppar fungerar. Och vi har varken den kortsiktiga eller långsiktiga kunskapen om hur maten vi äter idag påverkar oss.
Vi vill gärna tro att det är så, men det år så många olika faktorer som spelar in.
Det finns inget facit.
Frågan är om vi någonsin kommer att komma fram till ett.
Eller om det är önskvärt.

När vi läser om de senaste forskningsresultatet eller larmrapporterna om något livsmedel så gäller det oftast en beståndsdel i livmedel och vi får ta del av hur just det ämnet kan påverka oss (negativt eller positivt). Men vi ser det sällan i sin helhet. Ett livsmedel där tidningsrubrikerna skriker ut "fara för cancer" på grund av en beståndsdel kan mycket väl innehålla 10 andra beståndsdelar som motverkar cancer. Men det säljer inte lika bra.
Larmrapporter säljer!
Och ett livsmedel som är positivt eller negativt för någon speciell funktion i våra kroppar kan ha rakt motsatt effekt någon annanstans. För att inte tala om hos någon annan individ.
Vi kan aldrig hitta svaren i individuella ingredienser/beståndsdelar i maten vi äter eller hur den påverkar enbart vissa funktioner i kroppen.
Vi måste lära oss att det är en helhet. Och att det handlar om ett långsiktigt perspektiv.

Som individer är vi oerhört komplicerade. Som en enda stor biokemisk cocktail som ständigt jobbar för att få våra kroppar att fungera optimalt. För det är det som är kroppen jobb. Oavsett vad vi göder den med. Och biokemin förändras hela tiden av en rad olika anledningar.
Så det är inte lätt att förstå och dra slutsatser eftersom vi inte kan se eller mäta helheten.
Den bästa experten på dig själv och din hälsa är DU.
Det är du och ingen annan som kan KÄNNA hur du mår. Det är din bästa måttstock.
Kostrådgivare som jag (med eller utan utbildning), hälsoexperter, coacher och till och med läkare har inte möjlighet och kunskap att fullt ut veta hur just du fungerar och mår.
Bäst förutsättningar att göra det har du själv.
Givetvis kan du ta hjälp och få råd av både experter (självutnämnda eller andra). Prova gärna sådant som du känner låter rimligt baserat på dina egna tidigare erfarenheter. Utvärdera sedan hur det fungerar för dig. Och utvärdera sedan med jämna mellanrum för du och din biokemi förändras ständigt så det som fungerar under en period behöver inte nödvändigtvis fungera en annan.

Det finns en stor fara i att utan eftertanke lyssna på alla de hälsoprofiler, kostgurus och  fitnessexperter som syns och hörs i sociala medier. Säkert lever många av dem på ett sätt som får just dem att må bra. Men det innebär inte att det är för alla.
BBC visade nyligen en spännande dokumentär om baksidan av många kända hälsoprofiler som förespråkar Clean Eating. Ta gärna en titt på detta program och känn efter vad du tycker om det. Jag tycker det är både intressant och tänkvärt.
Återigen är det inte säkert att det är din sanning som programmet återspeglar. Jag håller med om mycket. Men inte allt. Oavsett vilken expert det är som uttalar sig.
Vi behöver bli duktigare på att reflektera över det vi läser och ser och hur vi mår. Det kan inte någon annan göra åt oss.


1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...