måndag 22 februari 2016

Acai- och avokado smoothiebowl



Ett perfekt sätt för mig att ladda upp med extra mycket nyttigheter i form av vitaminer och antioxidanter är genom att blanda en smoothie. Tidigare drack jag oftast mina gröna smoothies men nu märker jag att jag känner mig mer "nöjd" och har lättare för att äta långsamt och njutningsfullt (Mindful Eating) när jag gör dem tjockare och äter med sked - smoothiebowls kallas de då.

Den här smoothien blandade jag till mig i lördags. Då behövde jag ladda upp med extra mycket vitaminer och antioxidanter eftersom väldigt många runt omkring mig är däckade i influensan och jag kände hur immunförsvaret jobbade för högtryck med att stå emot.

Acaibäret är en så kallad superfrukt som innehåller massor med näringsämnen och antioxidanter. Det sägs att det är det livsmedel som är mest rik på antioxidanter som vi idag känner till. Och är det något kroppen vill ha för att få hjälp med att kämpa emot bakterier och virus så är det antioxidanter. Jag laddade alltså min morgonsmoothie med en rejäl skopa Acai-pulver. Jag väljer ett pulver som är ekologiskt och frystorkat för att det ska innehålla så mycket nyttigheter som möjligt.
Förutom ett mycket rikt innehålla av vitaminer, mineraler och antioxidanter innehåller bäret från Amazonas regnskog omega 6 och 9.

Du behöver:
1 mogen avokado
½ dl fryst mango
1 skopa ( en dryg msk) Acai-pulver
½ dl soygurt (eller annan yoghurt)
1 msk jordnötssmör
(1 - 2 msk flytande honung eller annan sötning)

Topping:
Frysta eller färska körsbär
Kokoschips
Cashewnötter

Gör så här:

  1. Mixa alla ingredienser i en mixer eller med hjälp av mixerstav.
  2. Smaka av om du behöver söta. Det beror på hur mycket sötma mangon ger.
  3. Häll upp i glas eller skål.
  4. Dekorera med körsbär, kokoschips och cashewnötter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...