fredag 9 oktober 2015

Välj känsla och påverka hela din dag


Det här är en uppmaning som jag ofta ger till de som går min kurs Tänk Dig Smal - gå ner i vikt med KBT. Men den fungerar precis lika bra för alla och i alla lägen.

Visst har vi hört om tankens kraft.
Att du blir vad du tänker.
Att du kan påverka ditt liv bara du tänker rätt.
Men ärligt talat, så är det inte så lätt. Man måste vara bra enveten och hänga i för att inte tappa fokus och tänka en massa andra tankar - ofta totalt motsatta mot det man borde.
Inom KBT brukar man illustrera med denna triangel:

Den visar hur tankar, beteende och känslor hänger ihop och påverkar varandra.
Om du till exempel tänker tanken:
- Jag är totalt värdelös och kommer att misslyckas på jobbet idag när jag ska hålla i presentationen för våra nya kunder.
Då är sannolikheten stor att du beter dig osäkert, inte vågar ta plats och därmed gör ett sämre intryck och en sämre presentation.
Vilket då i sin tur gör att du känner dig misslyckad - vilket då bekräftar att du hade ju rätt. Du är värdelös.
Men, det bästa är att du faktiska kan bestämma dig för att byta ut någon av delarna i triangeln - en tanke, en känsla eller ett beteende. Och resultatet blir att du påverkar hela kedjan.

Uppgiften som jag brukar uppmana mina deltagare i kursen (och som jag själv gör nästan varenda morgon) är att jag bestämmer mig för en KÄNSLA som jag VILL HÅLLA KVAR under dagen. Det kan till exempel vara:

  • Lugn
  • Glad
  • Tacksam
  • Effektiv
  • Stark
  • Tålmodig

Känslan bestämmer jag utifrån vad jag kan ha för aning om att dagen kommer att "erbjuda" mig. Men man kan ju aldrig veta.... Om jag vet att det kommer att vara en hektisk dag kan jag exempelvis välja känslan lugn.

Detta är absolut inte något vaccin mot stress, oförutsedda händelser, människor som driver dig till vansinne och annat som du kan komma att möta som du kanske hellre önskade att du sluppit.
Du kommer att möta allt som du möter vilken dag som helst - både negativt och positivt.
Men skillnaden blir ditt förhållningssätt.
Om du har valt att känna dig stark under dagen och du stöter på motstånd på något sätt kommer din känsla av styrka att påverka hur du tänker och hur du agerar i situationen. Du väljer att vara stark och kommer därför att vara stark.

Det är inte svårare än att du väljer känsla och sedan känner in den några gånger under dagen för att påminna dig om hur den känns
Ett så oerhört enkelt och tacksam sätt att påverka sin vardag och sitt välmående.

Du som blir nyfiken på min distanskurs Tänk Dig Smal - gå ner i vikt med KBT kan läsa mer om den på bloggen HÄR.
Du kan också hitta tips och inspiration på Facebook HÄR
eller följa #tänkdigsmal på Instagram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...