måndag 5 oktober 2015

Arbeta, men glöm inte bort att leva.



Lever du för att jobba?
Eller jobbar du för att leva?
I bästa fall hittar du en bra kombination.

Idag är det måndag igen och livet liksom rusar på som om det snabbspolades Fast Forward mellan varven. Ibland känns det som att det bara är måndagar och fredagar som existerar.
För mig är det jätteviktigt att ha ett jobb som jag trivs med och där jag känner att jag kan bidra. Jag tycker om att jobba och mitt jobb kan få mig att må riktigt bra.
Men oavsett hur mycket man tycker om sitt jobb så är det viktigt med balansen.
Balansen mellan aktivitet och vila.
Balansen mellan stress och avspänning.
Balansen mellan krav och kravlöshet.

Livet är det som pågår medan vi sysslar med annat... lär John Lennon ha sagt.
Det ligger mycket i det.
Vad minns vi från våra liv när vi tittar tillbaka?
Inte är det hur effektiva vi var som klarade en deadline, svarade på alla mejl eller höll den perfekta presentationen. Eller?
Vad minns du från förra månaden?
Från förra året?
Eller från 10 år tillbaka i livet?

När jag ser tillbaka, så är det ofta de små stunderna och ögonblicken med personer jag tycker om och på platser jag uppskattar som känns extra varmt i hjärtat att tänka på.
Med andra ord behöver man inte göra storslagna saker för att må bra och skapa trevliga minnen.

Vad innebär "att leva" för dig?
När du kan ringa in vad det betyder för dig här och nu, så fundera på hur du kan få in mer av det i ditt liv.
Det behöver absolut inte innebära att du ska sluta jobba eller sluta att bry dig om ditt jobb.
Det kanske till och med skulle kunna betyda att du jobbar mer, eller kanske på ett annat sätt?
Det är bara du som vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...