onsdag 22 juli 2015

Ulrikas Morotskaka - hälsokaka som smakar underbart (vete-,socker- och mjölkfri)

Ulrikas Morotskaka - mjuk, saftig och underbart god
Nämn morotskaka och de flesta får något längtande i blicken. En klassiker med en söt och god smak som många uppskattar. Här har jag gjort min variant som kan ätas av alla oss som inte vill/kan äta vetemjöl, socker eller mjölk eller som helt enkelt uppskattar sådant som både är nyttigt och smakar gott.

Som vanligt vill jag inte krångla till det när jag bakar eller lagar mat, så här tog jag lite vad jag hade hemma och höftade till det lite med måtten. Var gärna kreativ när du bakar din morotskaka och utgå från vad du har hemma och tycker om.
Min tumregel är: - Om smeten smakar gott blir kaka god!

Du behöver:
4 små eller 2 stora morötter
2 bananer
3 ägg
4 msk kokosolja
1 tsk vaniljpulver
2 tsk kanel
2 dl hasselnötsmjöl
1 dl jordmandelmjöl/tigernötmjöl (inte lätt att få tag i ännu, men det går lika bra med annan mjölsort, smaka av och ta i så mycket att konsistensen blir lätt "trögflytande")
2 tsk bakpulver

Till formen:
kokosolja
riven kokos

Till dekoration:
2 morötter
kanel
kokossocker

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 200 grader
  2. Skala och riv morötterna som ska vara i kakan fint.
  3. Lägg dem tillsammans med bananer,ägg och kokosolja i matberedaren och mixa ihop till en jämn smet.
  4. Häll sedan ner de torra ingredienserna: vaniljpulver, kanel. hasselnötsmjöl, jordmandelmjöl och bakpulver. Mixa ordentligt så att allt blandas väl.
  5. Smörj en springform med lite kokosolja och "bröa" den med riven kokos.
  6. Häll smeten i formen och dekorera med skivade morötter. Pudra sedan med kanel och kokossocker över.
  7. Ställ in i mitten av ugnen.
  8. Grädda ca 40 minuter. Kakan ska ha "stannat", men fortfarande vara lite fuktig.
  9. Ta ut och låt svalan innan servering. Kakan är nästan godast dagen efter....

2 kommentarer:

  1. Jättebra recept! Bytte dock ut allt mjöl till mandelmjöl för det var det som fanns hemma. Tog 6 msk kokosolja istället. Kommer att göra dessa igen. Verkligen jättegoda :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillade den Hannah :-)! Det går självklart jättebra att byta ut till mandelmjöl också.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...