måndag 27 juli 2015

Mina bästa tips på hur du får stopp på småätandet i MåBra


I augustinumret av MåBra hittar ni ett långt reportage där jag delar med mig av mina bästa tankar när det gäller hur du ska undvika att äta både fel och för mycket. Helt i andan med min kurs Tänk Dig Smal - gå ner i vikt med KBT. Så du som är nyfiken på den får en bra förståelse för vad den innebär och också varför den är så effektiv.

Idag är vi så medvetna om kost och hälsa att nästan alla är införstådda vad som är bra att äta och vad som är inte bra ur ett vikt- och hälsoperspektiv.
Det är inte okunskap om kosten som gör att vi har problem med kostrelaterade sjukdomar och en skenande övervikt.
Vi äter fel, för mycket och för ofta - trots att vi vet att vi inte borde.
Varför?
För att det är det sättet som är enklast för oss att ta hand om våra känslor och "självmedicinera".
Vi låter maten lugna oss, trösta oss, pigga upp oss, belöna oss, distrahera oss osv.

I månadens upplaga av MåBra ger jag steg för steg tips på hur du kan få stopp på det där småätandet/tröstätandet/känsloätandet. De 7 olika stegen lyder:

  1. Hitta orsaken till ditt ätbeteende.
  2. Hitta sätt att hantera känslan - utan att äta.
  3. Påminn dig om sina nya vanor.
  4. Välj mat som hjälper dig.
  5. Lär dig avväpna saboterande tankar.
  6. Belöna dig för dina goda vanor.
  7. Lär dig hantera återfall med framgång
Du som vill komma till rätta med ditt ätbeteende och som är nyfiken på en del av grundtankarna i Tänk Dig Smal - gå ner i vikt med KBT, spring iväg och köp ditt exemplar av MåBra för att få lära dig mer om respektive steg.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...