måndag 15 juni 2015

Var stolt över din sommarform - och bikinikropp!

Ett dopp i medelhavet i förra årets "sommarkropp"

De vanligaste orden på löpsedlarna så här års har med våra kroppars utseende att göra. Vi ska skynda oss att skaffa bikinikroppen. Vi utlovas att få snyggaste strandkroppen på bara ett par veckor och vi får lära oss hur vi så snabbt som möjligt blir strandsnygga.
Ofta utgår media från att vi är för sent ute. Och de flesta av oss har också mer eller mindre dåligt samvete över den extra glassen, de uteblivna situpsen eller de ständigt uppskjutna löprundorna.
Så då står vi här i våra kroppar som inte alls "passar in". Som inte är så där tighta och superdeffade som vi tror att de måste vara.
Som hälsointresserad - nåja, en del skulle säkert säja hälsonörd, så tycker jag givetvis att det är bra att man både äter bra och rör på sig. I vilken utsträckning kan bara var och en avgöra. Den som har intresse, lust och tid kan lägga ribban högt. Då är den supertighta sommarkroppen troligtvis lika vältränad året runt och det är inte en större ansträngning utan en självklart och självvald livsstil.
Men alla har inte samma lust och möjligheter och då måste ribban ligga på en annan nivå.
Bra kost och motion behöver inte innebära en "superkropp" i den bemärkelsen att alla fettdepåer är bortdeffade och musklerna spelar.
En hälsosam kropp är lagom stark och smidig (efter ålder och förmåga) och kan ha något "trivselkilo" här eller där. Men det är en kropp som mår bra, fungerar och som orkar med.
En kropp att vara glad och stolt över.

Så oavsett på vilken nivå din "sommarkropp" befinner sig, så är det där du är just nu.
De allra flesta är inte nöjda med sina kroppen - vem du än frågar och oavsett form. 
Vi är duktiga på att fokusera på skavanker och det vi är missnöjda med.
Gör inte det!
Tänk istället på allt din kropp har gjort, gör och kommer att göra för dig - dag ut och dag in.
Tar du hand om den på bästa sätt du förmår? Visar du den tacksamhet?
Om inte, så ta tillfället i akt under våra sköna sommarmånader att äta bra. Det är högsäsong för färska grönsaker och frukt. Känn efter vad du mår bra av. Ha en bra och hälsosam grund och du har utrymme för att njuta av en glass då och då utan minsta dåliga samvete.
Passa på att använda kroppen till det den mår bra av - rörelse. Gå promenader, simma, jogga, cykla, jobba i trädgården. Känn glädjen i rörelsen och att din kropp mår bra och blir tacksam över det.
Det tjänar absolut inget till att jämföra sig med andra "sommarkroppar". Alla har vi olika förutsättningar och förmågor.

Om jag ser till mig själv är "årets sommarkropp" inte i samma form som förra årets upplaga.
En skadad fot har under sex månader hindrat mig från att träna som jag vill.
Visst har det känts frustrerande på många sätt, framför allt för att jag inte mår bra när jag är begränsad i min rörlighet. 
Men jag kan inte destruktivt förbanna den uteblivna hyfsat vältränade kroppen. Det för inte med sig något gott.
Istället försöker jag tacksamt röra mig på de sätt jag kan och får vara glad och tacksam över att det fungerar. 
Nu är det sommar och jag har en form. Alltså har jag just nu min sommarform.

Kan vi inte bara bestämma att ingen av oss, oavsett former, kurvor, längder och bredder ska må dåligt och skämmas över sig själv och sin kropp!
Kan vi inte bara njuta av att få vara här och nu?
Någon har sagt att det snabbaste och enklaste sättet att få en bikinikropp är att ta av sig de vanliga kläderna och sätta på sig en bikini. 
Där har du direkt den perfekta bikinikroppen.

Sträck på dig!
Var glad!
Var stolt!
Ta plats och ta för dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...