torsdag 18 juni 2015

Rawfoodtårta med jordgubbsmousse till midsommar


Jag saknar liksom ord för hur fantastiskt god där här tårtan blev.
Jag ville göra en riktigt midsomrig tårta i rawfood-variant och som vanligt vill jag att det ska vara både enkelt, nyttigt och gott.
Jag måste säga att jag lyckades på alla tre punkter där ;-).

Det ser ut att bli en typisk svensk midsommar - alltså med regn och kyla i stora delar av landet.
Jag är inte någon big fan av högtider som midsommarafton, nyårsafton och liknande, och när vädret inte visar sig från sin bästa sida blir det nog att bara mysa hemma. Och det är inte illa det heller.
Med detta recept på denna goda sommartårta så önskar jag er alla en riktigt härlig midsommar helg - precis som DU vill ha din midsommar.

Du behöver:
Tårtbotten
300 g torkade dadlar
2 dl riven kokos
1 dl sötmandel
1 dl cashewnötter
1 dl hasselnötsmjöl (eller 1 ½ dl hela hasselnötter)
4 msk kokosolja
ca 0, 75 dl vatten
1 dl salta jordnötter

Jordgubbsmousse
2 dl växtgrädde  (jag hade mandelgrädde, men det går också med kokosgrädde eller annan växtgrädde)
200 g jordgubbar
ca 2 msk psylliumfröskal (Fiberhusk)
1 tsk vaniljpulver
ev honung eller annan sötning

Dekoration
½ liter jordgubbar
mörk raw choklad
Sukrin melis

Gör så här:
  1. Börja med tårtbotten. Ta fram din matberedare och mixa i den samman dadlar, riven kokos, sötmandel, cashewnötter, hasselnötsmjöl och kokosolja. Mixa ordentligt tills allt är finfördelat.
  2.  Fyll sedan på med lite vatten tills du får en jämn och mjuk konsistens. 
  3. Sist av allt häller du ner jordnötterna och låter dem mixas med bara en kort stund. De ska fortfarande vara i bitar så att de ger lite smak och tuggmotstånd.
  4. Häll sedan ner smeten i en springform och platta ut den i botten.
  5. Ställ in tårtbottnen i frysen medan du tillagar jordgubbsmoussen.
  6. Häll upp grädden i en skål och häll ner jordgubbarna. Mixa samma ordentligt. Jag använde mig av mixerstaven här.
  7. Rör ner vaniljpulvret.
  8. Smaka av om det behövs mer sötma. Det beror lite på hur söta jordgubbarna är. Tårtbotten blir ganska söt, så moussen behöver inte vara alltför söt. Vill du ha den lite sötare kan du ha i en skvätt honung eller annan sötning som du föredrar.
  9. Blanda ner psylliumfröskalet och ställ sedan kallt ca 15 minuter. Känn efter hur fast moussen har blivit. Om du tycker att den behöver vara lite mer fast i sin konsistens så blandar du ner lite mer psylliumfröskal.
  10. Tag ut tårtbottnen från frysen och bred ut jordgubbsmoussen jämnt över.
  11. Skär jordgubbarna i skivor och dekorera med. Spar eventuellt några hela bär och lägg på toppen.
  12. Riv ett par bitar av den mörka chokladen över och pudra till sist över med lite Sukrin melis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...