måndag 20 april 2015

Gryn- och fröbas till müsli, gröt, overnight oates, grötbröd mm.


Jag tycker att det är toppen att ha en stor burk färdigblandad med favoritgryn och frön för att snabbt kunna strö på yoghurt, göra gröt av eller baka ett grötbröd. Samma bas kan användas till mycket och för lite extra variation kan man smaksätta med honung, kanel, ingefära, kardemumma, vanilj eller annan favoritsmak precis innan tillagning.

Det bästa är att du själv kan blanda ihop dina favoriter och det du tål och mår som bäst av.
När jag gör dessa blandningar brukar jag inte måtta upp ingredienserna utan måtta lite "på en höft". Grunden för mig är havregryn som jag mår väldigt bra av och som jag tycker smakar gott.
I min blandning som du ser på bilden blandade jag i:

  • Havregryn
  • Krossade boveteflingor
  • Krossade linfrön
  • Chiafrön
  • Sesamfrön
  • Pumpakärnor
  • Torkade dadlar (klippta i små bitar)
  • Torkade aprikoser (klippta i små bitar)
  • Russin
Du kan också blanda i nöt- eller mandelmjöl, hackade nötter/mandel, riven kokos och torkade bär exempelvis.
Här följer några snabba sätt att göra en bra frukost eller ett schysst mellanmål med blandningen som grund.

Grötkakor/Frukostbröd
Ta en dryg deciliter av blandningen och blanda ihop med ett ägg. Smaksätt med en tesked honung och lite kanel och ingefära. Klicka ut på bakplåtspappersklädd plåt och grädda i 200 graders ugn i 10 minuter.

Overnightoates
Förbered på kvällen innan.Tag en dryg deciliter av blandningen och häll upp i glasburk eller skål. Blanda i honung, bär eller annan valfri smaksättning. Häll på mjölk (gärna växtmjölk) så att det precis täcker.
Sätt på locket eller täck med plastfolie och ställ in i kylskåpet.
På morgonen är de färdigt att äta. Om du vill kan du gärna fylla på med lite färska/tinade bär på toppen.

Gröt
Häll upp så mycket du önskar i en kastrull och ungefär lika mycket av valfri växtmjölk. Koka upp på svag värme och låt koka samman under några minuter tills gröten har fått lagom konsistens.
Servera med lite mer av mjölken och bär eller lite sylt (sockerfritt är så klart bäst).

När jag har gjort min blandning har jag utgått ifrån vad som passar mig i nuläget när jag äter en blodgruppsanpassad kost. Jag kommer skriva om just den kosten lite längre fram.
För mig innebär det att jag inte längre kan äta mitt älskade kokos - varken som olja eller riven variant. Det innebär inte att kokos är onyttigt, utan bara att för mig och just nu så är det inte bra. Min kropp reagerar med att magen svullnar och jag får ont.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...