måndag 30 mars 2015

Grodda själv - enkelt, gott och supernyttigt



Ju mer ljus, sol och värm vi får under vårvintern, desto mer sugen på bladgrönt och groddar blir jag. Under hösten och vintern äter jag till största delen varma grönsaker och rotfrukter men ju närmare vår och sommar vi kommer känner jag suget efter ej tillagat och grönt och fräscht med massa levande energi.

Ett av de bästa sätten att få i sig massor med bra näringsämnen är genom att äta färskt bladgrönt och inte minst groddar. Just groddar är sprängfyllda med nyttiga vitaminer, mineraler, antioxidanter och enzymer. Det lilla fröet som groddas innehåller allt som den färdiga växten behöver, vilket gör att det blir en mycket koncentrerad form. Groddar kan innehålla så mycket som 30 gånger mer näringsämnen än "färdigväxta" ekologiska grönsaker enligt Dr. Mercola.

Groddar finna att köpa i grönsaksdisken, men du kan lika gärna odla dina egna hemma i köksfönstret.
Själv har jag både en stor och en liten "groddburk" och vilken jag använder beror på hur mycket jag beräknar ska gå åt. På bilden nedan ser du den lilla varianten och i den blir det en mängd som räcker till sallader och gröna smoothies i ett par dagar minst.
Att blanda ner groddarna i en grönsallad ger förutom en massa nyttiga näringsämnen också en härlig krispighet och en god smak.

Det finns ett antal olika sorters groddar du kan odla hemma på fönsterbrädan. Nedan är några av de vanligaste och en liten snabbguide till vad de innehåller.


  • Alfalfagroddar: snabba att grodda och rika på vitaminerna A, B, C, D, E, F och K
  • Vetegräsgroddar: innehåller rikligt med vitamin B,C, E och många av våra viktigaste mineraler.
  • Mungbönsgroddar: är en bra proteinkälla och är även rika på fibrer och vitaminerna A och C.
  • Linsgroddar: innehåller hela 26 procent protein och om du groddar dem krävs inte någon förkokning.
  • Brysselsgroddar: är något av de nyttigaste du kan äta överhuvudtaget. De innehåller mangam, potassium, kolin, B-vitamin, och massor med vitamin K1 och vitamin C och andra nyttigheter.
  • Sesamgroddar: är snabbgroddade och kan ätas redan efter en dag. De är rika på kalcium, magnesium, järn och fosfor samt vitaminerna B, B5, C och E,
  • Quinoagroddar: även de snabbgroddade och rika på magnesium, mangan, järn, tryptofan, koppar, fosfor och folsyra samt vitaminerna B1, B2, B3, B6 och E. 
Det positiva är också att de som liksom jag inte har "gröna fingrar" lätt kan lyckas få det att växa och frodas på fönsterbrädorna.
Det är enkelt att grodda, men krävs lite översyn i form av förgroddning/blötläggning och sedan att groddarna sköljs med färsk vatten varje dag.
Om du är nybörjare är tipset att börja i liten skala med en sorts groddar i en liten burk.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...