onsdag 4 mars 2015

Förkyld? Snuva snuvan på naturlig väg!


Att bli förkyld några gånger om året hör till det naturliga. Det är svårt att undvika att bli smittad då det alltid verkar vara någon i omgivningen som är drabbad.
Även den som äter bra mat och i övrigt lever ett hälsosamt liv kan så klart bli drabbad.

Tidigare jobbade jag inom skolbarnomsorgen och då fick jag mer eller mindre kraftfulla förkylningar minst tre- fyra gånger om året.... minst.
Självklart handlar det om vilken miljö man vistas i. Där det finns många baciller ökar så klart risken för att man smittas.

Även om du kanske inte kan klara dig ifrån att drabbas av förkylningar helt, så finns det mycket du kan göra för att stärka ditt immunförsvar så att du inte drabbas lika lätt/ofta eller för att förkorta och mildra förloppen om du väl blivit smittad.
Bra mat som innehåller mycket grönsaker, fibrer, vitaminer och mineraler och så lite skräpmat som möjligt ger ett i grunden starkt immunförsvar. Att dessutom se till att röra på sig regelbundet och prioritera en god och tillräckligt med sömn är också jätteviktigt.

Själv har jag inte, peppar peppar, varit förkyld på över två år. Sedan jag började följa 5:2-detox har jag varken varit, snuvig, hostig eller haft någon halsinfektion.
Detta beror till stor del på att jag genom den metoden som innebär att kroppen halvfastar på nyttig detoxmat två dagar i veckan istället för att fokusera på att smälta en massa mat istället kan fokusera på att stärka immunförsvar och mota bort baciller.
Naturligtvis hjälper det även till att jag i det stora hela har en bra och stärkande kosthållning.

Det finns också några toppenknep för att mota bort förkylningsbaciller om de har hittat till dig. Nedan listar jag några riktigt bra och effektiva sätt där du helt enkelt tar hjälp av naturens krafter och sådant som du har hemma.

  1. Ingefära. För kanske 10 år sedan när jag arbetade på en låg- och mellanstadieskola fick jag under en vinter hela 7 (!) omgångar halsfluss efter varandra. De sex första omgångarna åt jag penicillin. Jag var halt slut i kroppen och visste inte vad jag skulle ta mig till när jag drabbades en sjunde gång. Jag bara inte orkade mer.
    Från ingenstans fick jag ett enormt sug efter färsk ingefära. Och det var underligt för där och då ingick inte ingefära i min kost. Det var alltså inte något jag brukade äta.
    Men jag lyssnade på suget och köpte en bit ingefära. Utan att veta vad jag skulle göra med den googlade jag och fann information om att det gick bra att koka ingefära som te.
    Sedan dess ser jag alltid till att ha färsk ingefära hemma och har heller inte fått halsfluss.
    Om det är någon i min närhet som är förkyld eller har ont i halsen eller om jag känner mig lite trött och hängig själv, så kokar jag ingefärate eller blandar färsk ingefära i mina gröna smoothies.
    Ingefära är bra mot både bakterier och virus och toppen för att stärka kroppen allmänt.
  2. Honung. Innehåller många nyttiga bakterier. Dock är det viktigt att inte blanda honungen i hett vatten eller te för då går det mesta i näringsväg förlorat.
    Även honung är bra mot både bakterier och virus. Jag blandar gärna i en tesked i ingefärateet när det har fått svalna något om jag vill ha en lenande effekt på en "trött" hals.
  3. Oregano. Färsk ekologisk oregano finns alltid hemma hos mig. Vid minsta lilla irritation i
    halsen ska man direkt tugga i sig 4 - 5 blad oregano morgon och kväll. Oregano har en förmåga att döda både bakterier, svamp och parasiter, vilket gör den toppen inte bara mot halsont och förkylningar utan också vid magsjuka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...