tisdag 3 februari 2015

#godisstopp - i februari. Häng på!


Frida Boisen, chefredaktör på GT och mamma med stort hälsointresse utmanar oss alla till att låta februari bli en godisfri månad.
Hon förfasas över vår gigantiska godiskonsumtion, den ökade problematiken som fetma medför och den allmänna ohälsan som vår stora sockerkonsumtion innebär. Och jag håller med! Vi måste vända den här trenden med "lördagsgodis" varje dag, bullar och kakor som är vardagsmat och läsk son blivit  det självklara valet när vi vill släcka törsten eller få ny energi.
Läs Fridas uppmaning till #godisstopp här.

Jag gillar sötsaker och godis.
Jag äter det ibland, men långt ifrån varje dag. När jag väl äter så ser jag till att njuta av det.
Men faktum är att jag tycker att det naturliga "godiset" som inte innehåller en massa socker, färgämnen och andra konstigheter smakar så mycket bättre.
Att äta nyttigt och ha #godisstopp behöver med andra ord inte alls innebära att man äter tråkig och smaklös mat - tvärtom. Det finns hur många bra alternativ som helst.
Och dessutom måste vi lära oss att det söta inte behöver vara så extremt sött som det ofta är. Och vi behöver inte äta sött varje dag. Det går att få ett naturligt och sunt förhållande till det söta i livet.

Jag är med på #godisstopp under februari.
Alltså inget "fulgodis" under hela månaden.
Bara sparsamt med hemlagade, alternativa och nyttiga "sötsaker".

Är DU med?!?!?
Häng med i utmaningen för bättre hälsa, minskat sockerberoende och för att vara en förebild för dina och andras barn.

Jag har extra mycket fokus på tips, pepp och recept på bloggen,
på Facebook och
på Instagram
under februari - allt i godisfrihetens tecken.
Låt oss hjälpas åt att tämja sockermonstret och ta kontroll över vår hälsa och våra begär.

Mer inspiration här:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...