fredag 7 november 2014

En vecka med Linas matkasse



Jag fick härom veckan möjligheten att testa Linas matkasse. Som jag skrev om tidigare har jag varit lite skeptisk till denna typ av "mattjänst" eftersom vi i familjen har en del överkänsligheter och allergier att ta hand om. Som medlem hos Buzzador fick jag nu ändå möjligheten att prova och tänkte att det var ett gyllene tillfälle att ta chansen.
För idén om att få fräsch mat med nya inspirerande recept hem till dörren, den uppskattar jag verkligen.

Veckan innan kassen levererades fick vi menyn  per mejl. Det var bra. Då kunde vi på ett ungefär gissa vad vi skulle kunna behöva komplettera med för att alla skulle kunna äta sig mätta under veckan.
Vi valde standardkassen som är för fyra personer, och vi är fem i vårt hushåll. Det innebar att vi visste att det skulle bli lite snålt tilltaget. Vi såg därför till att bunkra upp med lite extra.

Kassen levererades av en trevlig killa på måndagskvällen och det var riktigt spännande att plocka upp innehållet. Ungefär som med godispåsar. Det är alltid mer spännande med de påsar som andra har plockat ihop än den egna ;-).
Råvarorna var fräscha och grönsakerna var verkligen exemplariskt fräscha och fina.
En del av innehållet var ekologiskt. Jag hade så klart önskat att det fanns en helt ekologisk matkasse, men så var det inte. när jag handlar själv blir inte heller allt ekologiskt, men i så stor utsträckning som möjligt.

Menyn under veckan såg ut så här:

A Snabb:Ugnsbakad lax med sojavinägrett, pak soi och lime
B Tuff:Senapskryddad pannbiff med coleslaw på rotselleri och äpple
C Medel:Grekisk fläskkarré med tzatziki och medelhavssallad
D Snabb:Pollo alla Cacciatore med papardelle
E Medel:Mexikansk grönsakspizza med tacotopping


Det var en bra blandning och riktigt smakrika rätter med lite oväntade kombinationer ibland.
Jag upplevde dock att de flesta rätterna tog lite längre tid att tillaga än vad jag hade hoppats. Det står vilken svårighetsgrad rätterna har, men inte hur lång tid de beräknas ta att laga. Det hade jag uppskattat.

I övrigt var samtliga rätter riktigt goda. I en del fick jag byta ut en del ingredienser eller tillbehör så att vi kunde tåla att äta dem. Men det var inte några större problem.
Det som var mindre bra för vår familj var att det blir för lite mat för att räcka till alla. Jag vill förutom att alla ska äta sig mätta att vi ska få matlådor med till jobbet dagen efter också.

Men annars var det en riktigt rolig och smakrik vecka. Fick ny inspiration och nya smakupplevelser och några av rätterna kommer jag säkert att laga igen.
Vi kommer inte att beställa kassen regelbundet med tanke på att det blir för lite mat för oss, men jag kan definitivt tänka mig att beställa någon gång ibland för att få lite ny inspiration.

Och jag ser så klart en ny marknad:  Ulrikas hälsomatkasse :-).
Innehåller middagar och ytterligare några godsaker för en vecka där man kan välja för hur många personer. Allt som är möjligt är ekologiskt och innehåller inte socker eller vetemjöl.
Någon som vill beställa?

Är du också nyfiken på Linas matkasse? Då kan du klicka HÄR för att läsa mer och ta del av ett finfint prova på erbjudande.

En av middagarna - senapskryddad pannbiff med coleslaw på rotselleri och äpple.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...