torsdag 17 juli 2014

Semester - min Mer-eller-mindre Lista


Semester.
Dessa av så många efterlängtade veckor som för de flesta infaller under sommaren.
Det är DÅ vi ska njuta till 100 % och dessutom hinna med allt det där som vi annars inte alltid hinner med i vår vardag. En del lyckliga lyckas också helt utan ansträngning att få ihop den perfekta balansen av nöjen, vila, avkoppling, aktiviteter, måsten och borden - men de allra flesta blir istället stressade om semesterplanerna inbegriper alldeles för mycket.

Jag har självklart också tankar och önskemål om min semester.
Det finns saker jag längtat efter - kanske ända sedan förra sommarsemestern.

Det finns saker som jag verkligen ser fram emot.
Det finns saker jag vill återuppleva och det finns saker jag vill utforska för första gången.
Det finns projekt som jag vill ta tag i och avsluta.
Det finns saker som jag känner att jag måååååååste göra.
Det finns saker som jag hoppas få tillfälle att uppleva.

Men det sista jag vill är att bli stressad under mina semesterveckor. Därför brukar jag se till att göra mindre av en del saker (som tar tid och energi) och mer av andra (som ger mig energi).
Så här ser MIN Mer-eller-mindre-lista ut för sommaren 2014:

MER:

  1. Vila - tillåter mig att somna tidigare eller vakna senare om jag vill. Behövs en siesta mitt på dagen är det helt ok.
  2. Frisk luft - oavsett väder är sommarluften härlig och energigivande. 
  3. Läsning - böcker, både skönlitteratur och facklitteratur och en massa glossiga magasin som kan avnjutas i solstolen eller på balkongen.
  4. Rörelse - vardagsmotion när det går och ett löppass eller lite yoga när det känns bra.
  5. Frukt och grönsaker - det äter jag mycket av annars också, men nu blir det ännu mer. 
  6. Familj och goda vänner - som inte hinns med i vardagen när jag jobbar.
  7. Skriva - bok, blogg, kursmaterial och en massa annat skoj.
  8. Dryck - gärna vatten eller goda grönsaks- och fruktsmoothies.
MINDRE:
  1. Smink - sminkar mig inte alls under semester. Enda undantaget om jag skulle bli bjuden på bröllop eller annan fin tillställning, då kan jag tänka mig att göra ett undantag ;-).
  2. Måsten - det behöver inte vara kliniskt rent hemma. Man hinner ändå bara nätt och jämnt jaga iväg dammråttorna innan de kommer nya.
  3. Mat - varken du eller jag behöver samma matmängd när det är varmt. En stor del av vår basala förbränning - den energiåtgångs som går åt för att kroppen ska fungera, som bland annat ser till att kroppen är tillräckligt varm kräver inte lika mycket energi när det är varmt. Därför är vi inte lika hungriga när det är varmt och föredrar per automatik gärna lättare föda och mer att dricka.
  4. Stress - helt bannlyst under semestern. 
Vad står det på DIN Mer-eller-mindre Lista i sommar? 

2 kommentarer:

  1. Blev inte annat än glad av att kika in på din blogg.
    Jag föreläser också... Om livet med Fetalt alkoholsyndrom.
    Härlig header du har by the way! :D
    /Cecilia
    www.ceciliajohansson.nu

    SvaraRadera
  2. Tack Cecilia! Så roligt att höra :-).
    Visst är min header härlig! Det är duktiga fotografen Gustav Gräll som tog bilden på mig en kylig vårdag i år - men det ser varmt och skönt ut ;-).

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...