onsdag 9 juli 2014

Kokosgröt - bra energi som räcker länge


Kokosgröt är en ny frukostfavorit hemma hos mig. Speciellt som frukost efter ett tränings-/löparpass eller om jag känner att jag behöver ladda med lite extra energi för resten av dagen. Den är så fantastiskt god och dessutom ger den en riktigt bra mättnad utan att känslan blir att jag blir proppfull och "tung". Den innehåller bra med protein och bara nyttiga fetter. Dessutom går den att variera i det oändliga med smaksättning och "topping" också, så klart.
Att den dessutom är snabb att göra är en klar fördel på morgonen.

Du behöver:
2 ägg
1 msk linfröolja
1 msk kokosmjöl
½ msk fiberhusk
2 msk riven kokos
3 msk kokosmjölk (ev. mer om gröten blir för tjock)
1 msk honung
1 dryg tsk kanel

Till topping hade jag denna gång:
hallon
kokosflakes
kokossmör
servera med mjölk som du föredrar. Denna gång valde jag havremjölk (kokos, mandel mm. går också bra)

Gör så här:
Häll linfröoljan i en kastrull och knäck i äggen. Blanda i kokosmjölet, fiberhusken, den rivna kokosen och kokosmjölken och blanda ordentligt med en visp. Blanda sedan ner honung och kanel. Sätt på värmen på plattan. Medelvärm räcker. Vispa ordentligt hela tiden som gröten står på plattan, annars stelnar gröten på grund av att äggen koagulerar. Märker du att gröten blir för "hård" kan du spä ut med lite mer kokosmjölk. Värm och vispa under ca 3 minuter tills gröten är genomvarm och har tjocknat något.
Häll sedan upp i skål/tallrik och lägg på det du vill ha som topping.
Servera med mjölk och ät omgående.

#vetefritt
#sockerfritt
#mjölkfritt
#femtvådetox
#paleo


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...