torsdag 15 maj 2014

I Året Runt's nr 20 kan du läsa om mina tankar om 5:2


I senaste numret av Året Runt (8 maj 2014) kan ni läsa om mina tankar och erfarenheter av 5:2. Ni ser mig som omslagsflicka, minsann, men framför allt kan ni i tidningen läsa frilansjournalisten Jessika Deverts intervju med mig. Fotograferade gjorde Gustav Gräll en härligt solig (kall) vårdag.

Dessvärre blir det som oftast när tidningarna ska skriva rubriker som säljer att det där blir fokus på "Jag rasade i vikt". För mig har dieten hela tiden haft fokus på hälsa, men så hade jag inte heller någon övervikt när jag påbörjade dieten. Ungefär fyra kilo har jag gått ner, men jag vet inte riktigt eftersom jag inte vägde mig innan dietstart som var i juni 2013. Jag bestämde mig för att testa 5:2 för att "bevisa" att det inte var bra att äta så restriktivt under två dagar i veckan -  det går ju emot allt vad vi som arbetar med kost länge har förespråkat. Så döm om min förvåning när jag insåg att dieten fick mig att må bra = få mer energi, fokus och fick hela kroppen att må bra.

Jag valde från början att inte räkna kalorier utan mina "2-dagar" bestod istället av ren och lättsmält detoxmat i mindre mängd än vanligt för att låta matsmältningssystemet få vila. Det är just i denna vila som kroppen får kraft och energi att laga och reparera det som behöver tas om hand om.
Då jag har mått väldigt bra av att följa denna diet, som jag egentligen inte ser som en diet utan snarare en livsstil eller en teknik, så har jag fortsatt med den. Den typ av mat som jag äter under mina detoxdagar är:
  • Grönsaker
  • Frukt
  • Fisk
  • Fågel
  • Kokosolja, olivolja, rapsolja
  • Ägg
  • Nötter och frön
  • Grekisk eller Turkisk yoghurt
Förutom intervjun med mig finns det även mer spännande att läsa i artikeln. Kerstin Brisman, professor vi Karolinska Institutet berättar om den studie hon bedriver om hälsovinsterna med 5:2 och det finns många bra tips om både denna metod och andra.
Dessutom bjuds de på många bra och nyttiga recept.

En tidning väl värd att köpa för dig som är intresserad av 5:2 och andra dieter som alla har en hälsosam inriktning.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...