onsdag 30 april 2014

Kaffedrink - för mer energi och bättre hälsa


Gillar du kaffe?
Själv kan jag njuta av en kopp både nu och då, men det är inte något som jag måste ha. Får inte så stor effekt av koffeinet, utan tror att det för min del mer handlar om själv "proceduren" av kaffedrickandet - att få ta en paus, doften och den varma drycken som både lugnar och ger lite ny energi.
Är kaffe nyttigt då?
Både ja och nej. Det finns många studier som visar på att kaffet har ett flertal positiva hälsoeffekter - minskad risk för demens, parkinsons och typ 2 diabetes. Kaffe har också visat sig kunna motarbeta vissa typer av cancerceller.
Men, sedan finns det de som inte mår så bra av kaffe och bör avstå eller i varje fall minska sin konsumtion. Framför allt handlar det om de personer som inte bör belasta kroppen med en upplevda stress den kan känna av koffeinet.
Som med allt annat handlar det alltså om att känna efter hur just du mår och hur mycket kaffe du kan dricka.

För dig som uppskattar en god kopp kaffe och som kanske gärna vill unna dig en god kaffedrink bjuder jag här på ett lite mer hälsosamt alternativ. Kanske har du hört talas om MBC-kaffe (Magic Bulle Coffe) som dricks av de som äter LCHF-kost och som en del använder som en ren viktminskningskur (något jag inte direkt förespråkar). Det handlar om kaffe som blandas med smör och kokosolja och som därmed skänker en bra mättnad. Jag har inspirerats av den kaffedrinken men valt att göra kaffet lite mer hälsosamt så att det utan problem kan ge en bra start på dagen eller ersätta ett mellanmål exempelvis.
Jag blandar kaffe med ägg, kokosfett och lite smaksättning i form av steviadroppar, kanel eller annat som föredras. Just kanel har förmågan att jämna ut blodsocker och minska insulinnivåerna, så får dig som vill hålla nere på sötsakerna kan det vara en god hjälp på vägen. Superenkelt och du får bra med energi av proteinet och fettet och en skjuts av koffeinet dessutom. Kombinationen protein och fett gör att du håller dig mätt längre.

Du behöver:
1 kopp nybryggt kaffet (normal storlek som du brukar dricka)
1 ägg (rått)
1 msk kokosfett
ev. smaksättning,jag använde Steviadroppar och kanel.

Gör så här:
Hälls kaffet och knäck ägget i en hög bunke/skål och mixa ihop det med en stavmixer så att det blir luftigt och välblandat. Smaka av med ev. sötningsmedel/smaksättning och mixa ytterligare några varv.
Häll upp i ett fint glas. Drick långsamt och njut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...