tisdag 4 mars 2014

Lägg dig i tid och må bättre mentalt


Jag boostar mig själv och mitt välmående på alla plan genom att under 14 dagar se till att gå och lägga mig senast klockan 22 på kvällen. Det finns många hälsofördelar med att se till att få tillräckligt med sömn. Jag själv märker stor skillnad i både energi och välmående när jag går och lägger mig senast 22 och får sova  minst 7 timmer.

Det finns tydliga kopplingar mellan depression/nedstämdhet och otillräcklig sömn. Det kan också lätt bli en ond cirkel då du på grund av depression får svårt att komma till ro och somna. Därför är det då extra viktigt att du ser till att varva ner och komma till ro ett bra tag innan det är dags att sova. Det är också en klar fördel om du skapar dig en rutin som du följer varje kväll innan  ditt sänggående. Det skapar trygghet och ro och det kommer att bli lättare att somna.

Några förslag på bra och lugnande rutiner som du med fördel kan påbörja redan ett par timmar innan du ska sova:

  • Ett varmt skönt bad eller en skön och avslappnande dusch - gärna med lavendeldoft eller annan olja/doft med avslappnande effekt.
  • Mörklägg i god tid så att hjärnan ställer in sig på att det snart är dags att sova.
  • Slappna av i soffan och se till att du har det mysigt med mjuka kuddar och en skön filt. Kanske har du några doftljus tända med avslappnade doft.
  • Drick en kopp avslappnade örtte.
  • Ligg en stund på spikmattan. Den frigör serotonin som är ett avslappnande hormon som får dig lugn och avslappnad. Men, du behöver ligga minst 20 minuter annars är det risk för att du enbart hinner uppleva de uppiggande hormonerna som först frisätts.
  • Lyssna på lugn och skön musik som får dig att må bra.
  • Se till att det är mörkt och svalt i sovrummet. Bädda med sköna lakan, täcke och kuddar. 
Oavsett om du känner dig deprimerad eller nedstämd, häng med mig i min utmaning under 14 dagar - du kommer att märka positiva effekter på flera olika plan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...