onsdag 19 februari 2014

Skrädmjölsfrallor (på havre och bovete)

Skrädmjölsfralla
Sen jag på grund av min veteallergi slutade äta vetemjöl för snart fyra år sedan äter jag inte så mycket bröd. Från början trodde jag att det var det jag skulle sakna mest av all "vete-mat", men det har inte varit något större problem att klara sig utan en macka till frukost eller mellanmål.
Ibland har jag köpt eller bakat något riktigt grovt bröd utan vetemjöl och uppskattar det då, men är inget som jag saknar när jag är utan.
Jag har också kommit underfund med att en frukost på bröd inte är den bästa starten för mig, även om det är ett grövre bröd utan vetemjöl. Det är för mycket kolhydrater i början av dagen och jag håller mig inte mätt så länge - snarare blir jag väldigt otålig och sötsugen.

Även om jag själv inte äter bröd så ofta vill jag gärna erbjuda mina barn bra alternativ när de vill äta macka. Mina barn är inte som jag allergiska mot vete, men jag är övertygad om att vi alla mår bättre utan det. Därför har jag hittat och modifierat det här receptet så att hela familjen kan njuta av bröd när andan faller på.
Och handen på hjärtat, inte ens jag kan motstå doften av nybakat bröd och att äta en fralla som fortfarande är lite ljummen så att smöret smälter :-).

Dessa frallor bakas på Skrädmjöl, en lite "bortglömd" mjölsort som ger en väldigt god och mustig smak till brödet. Skrädmjöl görs på fullkornshavre som fuktas, rostas och sedan mals till mjöl. I och med det blir innehållet av både fibrer och mineraler optimalt.
Jag har också i Bovetemjöl som binder ihop degen bra. Bovete är en ört som malts till fint mjöl.

Du behöver:
50 g jäst för matbröd (ekologisk)
8 dl kallt vatten
350 g Skrädmjöl
150 g Bovetemjöl
50 g Psylliumfröskal (Fiberhusk)
2 msk brödkrydda (fänkål, anis, kummin)
1 tsk salt
1 msk honung
1 dl russin (kan uteslutas)



Gör så här:
Smula sönder jästen i en bunke. Häll på det kalla vattnet och vispa ordentligt så att jästen löser upp sig. Häll ner honungen och rör tills även den är upplöst.
Mät upp Skrädmjöl, Bovete och Psylliumfröskal och häll dem i en annan bunke. Tillsätt brödkrydda och salt. Blanda ordentligt och häll sedan mjölblandningen i degspadet. Rör ordentligt under några minuter. Degen är lös från början, men sväller och blir mer kompakt när psylliumfröskalen sväller. Låt degen vila och svälla färdigt under 10 minuter.
Klicka sedan ut lagom stora bröd på en bakplåtspappers klädd plåt (degen är för lös för att knåda och forma till bullar). Pudra över med Skrädmjöl och låt stå och jäsa under bakduk i en dryg timme.
Färdigjästa


Gräddas i ugn

Grädda sedan i ugn i 225 grader (jag kör varmluft i 215 grader) i 20 minuter.
Ta ut och låt sedan bröden svalna på galler.
Sedan är det bara att äta och njuta. Fungerar alldeles utmärkt att frysa in.


I väntan på att ätas upp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...