fredag 31 januari 2014

Mullbärs-kladdkaka (utan socker och vetemjöl)

Mullbärs-kladdkaka

Det här är favoriten här hemma just nu när det ska ätas något gott till kaffet. Det ska det ju inte varje dag, så klart... Men väl när.
Den underbara kolasmaken som de torkade mullbären besitter kommer fram extra mycket då det värms upp i smör en stund. En helt enkelt oemotståndlig smaksensation om du frågar mig.

Du behöver:
50 g smör
1 dl torkade mullbär
2 dl kokosmjölk (går bra även med någon annan mjölk, men kokos är favorit)
2 krm vaniljpulver
3 msk kokosmjöl
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
kokosolja

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull och lägg ner mullbären. Ha på låg värme och låt bären ligga och mjuka upp under några minuter. Mixa sedan bären och smöret med stavmixer tills bären är hyfsat finfördelade. Jag tycker att det är gott om de är i lite större bitar också,men smaken sprider sig bättre i kakan och de blandas med smöret. Till sist häller du ner kokosmjölken och rör om ordentligt.
Blanda sedan kokosmjöl, vaniljpulver, fiberhusk och bakpulver och häll sedan över smör- och mullbärsblandningen. Smörj in en brödform med kokosolja och häll sedan ner smeten.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 30 minuter. Kakan ska vara kladdig.
Ät som den är eller servera med lite grädde och lite bär.

2 kommentarer:

  1. Hej, undrar hur jag tillför kokosmjölken som står i receptet men fattas i beskrivningen? Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du uppmärksammade att jag missat det Maria! Kokosmjölken blandar du i blandningen av bär och smör innan det blandas med de torra ingredienserna. Jag lägger till det i receptet nu.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...