fredag 17 januari 2014

KOM IGÅNG MED 5:2

5:2- dieten var definitivt årets "snackis" vad gäller dieter 2013. Den kommer definitivt att fortsätta
5:2-dieten är i mina ögon inte så mycket en diet som en teknik. Vad det handlar om är att vi får lära oss att inte äta så mycket. Vi får lära oss att vi inte alltid behöver äta oss proppmätta, och att vi faktiskt överlever under kortare perioder utan så mycket mat.
att vara aktuell under 2014 - kanske något motiverad och lite annat fokus...
Visst, det kan vara en fälla för personer som har eller har haft ätstörningar och som kan triggas i att sluta äta mat på grund av dietens upplägg. Ingen metod för dig med den bakgrunden med andra ord.

Men för oss som inte har den problematiken kan metoden snarare lära oss ett mer normalt ätbeteende. Det låter kanske lite konstigt. Men jag pläderar ju alltid att vi måste "tillbaka" till våra rötter i större utsträckning när det gäller våra matvanor. Där vi har hamnat i dag gör oss både sjuka och feta. Vi är helt fel ute som det är nu och måste hejda oss.

Genom att äta som vanligt (fortfarande hälsosamt till största delen) under fem dagar i veckan, och äta betydligt mindre (ca 500 kcal för kvinnor och 600 kcal för män) två dagar så låter vi matsmältningen och kroppen vila. Istället för att ägna sig åt tung matsmältning kan den istället fokusera på att läka. Vi kan alltså förbättra vår hälsa tack vare denna metod.
Genom att enbart hålla igen på kalorierna en dag i taget och med några dagars mellanrum hinner kroppen aldrig ställa om till svält utan förbränningen är fortfarande lika hög, vilket gör att kaloriunderskottet ger minus på viktkontot.

Själv är jag som bekant inte mycket för kaloriräknande, utan väljer istället att under mina "2-dagar" äta ren detoxmat i mindre mängd. Detoxmat som är lättsmält och läkande i sig för kroppen. För mig innebär det:

  • Fisk eller kyckling (ej rött kött)
  • Skaldjur
  • Ägg
  • Fet grekisk eller turkisk yoghurt (ej andra mjölkprodukter)
  • Chevré eller fetaost (ej andra ostar)
  • Mycket gröna blad
  • Grönsaker, rotfrukter
  • Bär (och lite frukt)
  • Mycket vatten
  • Olivolja och kokosolja
  • Te, gärna grönt (fuskar med en kopp kaffe med mandelmjölk per detoxdag också)
Absolut förbjudet är: socker, vetemjöl och andra spannmål
Jag försöker att välja ekologiska produkter i så stor utsträckning som det bara går.

För dig som vill komma igång och prova 5:2-dieten är det några saker du bör tänka igen:
  1. Se till att du det två dagar i veckan då du äter mindre kan ha det så lugnt som möjligt runt omkring dig. Att fasta innebär i sig en stress för kroppen som förbereder sig för svält. I små doser är stress  stärkande för kroppen, men blir det för mycket är det istället nedbrytande och då får dieten motsatt effekt. Du börjar producera mer kortisol och du riskerar att både bli sjukare och fetare på sikt.
    Själv ser jag mina "2-dagar" som "lugn-och-ro dagar" då jag tar extra mycket hand om mig och har det så lugnt och skönt som det går. Man kan säga att jag detoxar på alla plan - även mentalt. Väldigt skönt faktiskt!
  2. Bestäm dig för vilka två dagar du vill ha som "2-dagar". Även om metoden är flexibel och du när du vill och behöver kan ändra dagar, så är det bra att i så stor utsträckning som möjligt hålla dig till samma dagar. Det är lättare att planera och du har lättar att hålla kvar vid dieten. Vilka två dagar funkar bäst för dig?
  3. Till att börja med kan det vara en hjälp att räkna kalorier för att du ska få en hum om hur mycket det är rimligt att äta. Det finns sajter på nätet där du kostnadsfritt kan mata in livsmedel och få fram antal kalorier. Finns också många appar att välja mellan. Men allt eftersom kan du istället prova på att helt enkelt äta mindre - färre måltider och/eller mindre per måltid. Jag ser stora nackdelar med att hamna i "kalori-räknar-träsket" - det är inte alltid att antalet kalorier talar om för oss om vi får i oss bra mat eller inte. En kalori är inte heller en kalori - de går inte att jämföra kalorier från olika typer av livsmedel. Själv har jag landat i att skippa frukosten på mina "2-dagar" och under förmiddagen dricka mycket vatten och te. Till lunch äter jag kanske en soppa med lite grekisk yoghurt, en sallad med lite kyckling, lax eller ägg, grön smoothie och ägg. Jag försöker att få i mig en bra blandning av kolhydrater, protein och fett så att jag få bra energi.Till kvällsmat äter jag något som känns bra och kompletterande till lunchen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...