måndag 27 januari 2014

Chia-treat: god och nyttig frukost eller mellanmål.



Chiafrön hör till mina absoluta favoriter. De är fulla med nyttigheter, inte minst rika på protein och omega 3. De sägs att aztekerna kunde kriga hela dagen på en tesked chiafrön till frukost - så energirika lär det vara enligt historien. Det vågar inte jag gå i god för att de är, men jag håller med om att de håller mig mätt och full av energi länge.
Här har jag blandat chiafröna med havremjölk (det går bra med vilken mjölk som helst), banan och blåbär. Resultatet blir en lite geléaktig konsistens tack vare att chiafröna innehåller vattenlösliga kostfibrer. Perfekt för känsliga magar.
Chia-treat passar både som frukost, mellanmål, dessert eller som ett treat när du är sugen och behöver fylla på med lite energi och/eller är sötsugen.
Lätt som en plätt att göra också. Bara fördelar med andra ord.

Du behöver (till 2 port):
½ dl chiafrön
1½ - 2 dl havremjölk (eller annan mjölk)
1 banan
½ - 1 dl frysta blåbär
1 tsk vaniljpulver
(ev några droppar stevia SweetDrops om du vill ha mer sötma)

Gör så här:
Mixa med handmixer (eller i matberedare/mixer) mjölken och bananen. Häll sedan ner chiafrön, blåbär och vaniljpulver och mixa en liten stund till så att de flesta av blåbären finfördelas. Jag tycker att det är gott om de är lite "ojämna" och har gärna större bitar kvar. Smaka av om du behöver söta mer. Beroende på hur mycket sötma bananen ger och om blåbären är lite mer syrliga än söta kan du tillsätta några droppa stevia (eller annat sötningsmedel).
Låt stå kylskåpskallt ca 20 minuter för att chiafröna ska hinna avge sin gele.
Häll sedan upp i skålar och toppa gärna med lite müsli, nötter, mandel eller kokosflakes.
Själv valde jag min favoritmüsli för tillfället - en helt ekologisk och glutenfri müsli av märket Alara som du finner hos SvenskHälsokost.se.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...