fredag 27 december 2013

5:2 + STRESS = INGEN BRA KOMBO


Alldeles för många idag är alldeles för stressade för att det ska vara bra för vår hälsa.
Stressen i sig kan vi ha av många olika anledningar - för mycket att göra, eller för lite. Många brottas nog ändå med alldeles för många måsten och borden i vardagen och det i kombination med höga krav på sig själv gör att vi helt enkelt inte mår bra.

Något som med all säkerhet är en stressfaktor för många är viljan och ambitionen att ta hand om sin hälsa på bästa sätt. Att äta "korrekt" träna ordentligt, se ut "på rätt sätt" osv. Jag tror att många känner av en hälsostress - mer eller mindre medvetet. Att sänka sina krav, försöka se realistiskt på situationen och att inse att alla har både olika förutsättningar och möjligheter är en bra och viktig början.

Många är vi som följer 5:2-dieten och som tycker att den är ett bra metod för att nå bättre hälsa. Att låta kroppen vila från tung matsmältning under två dagar i veckan har visat sig hjälpa den att läka. Men, det är också så att själva fastesituationen skapar en tillfällig stress för kroppen. Att du håller nere på födan tolkas som att en annalkande svältperiod är i antågande, vilket är en stressande situation för hela vårt fysiologiska system. Om du i det läget dessutom lever ett stressig liv där det dubbelt upp av stresspåslaget.
Med andra ord är fastedagar för dig som är stressad inte ett bra alternativ. På sikt riskerar du att bli sjuk då kroppens naturliga läkeförmåga slås ut och dessutom löper du stor risk att återigen börja lägga på dig kilon. Hormonet kortisol som utsöndras när vi är stressade har nämligen en alldeles utmärkt förmåga att lagra fett - speciellt på buken.
Hur stressen påverkar vår hälsa och inte minst vår vikt och fettinlagring vet vi inte fullt ut idag. Med stor sannolikhet har den större negativa effekter än vad vi förstår.

Jag kör som bekant min egen variant av 5:2 där mina "2-dagar" är detoxdagar då jag fokuserar på lättsmält och ren mat i mindre mängder. Det jag också gör är att jag låter mina detoxdagar vara dagar som genomsyras i så stor utsträckning som det bara går av lugn och avsaknad av stress. Jag låter både kropp och själv få ta det så lugnt som är möjligt. Bokar inte in mig på en massa extra saker. Tar mig tid till vila, återhämtning och reflektion och försöker komma i säng tidigare än vanligt. Jag klarar inte av att göra detta helt hundraprocentigt, och jag tror nog att det är en utopi (i varje fall i min livssituation just nu) att det ska gå att göra. Men jag ser till att agera så medvetet som jag bara kan.

Så 5:2- detox ger mig mer på flera plan. Bättre hälsa jag håller vikten och får ett lugnare och mer harmoniskt liv. Jag tror att många fler skulle må bra av kombinationen mindre mat och mindre stress.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...