onsdag 28 augusti 2013

LYSSNA OCH LÄR AV EXPERTEN


Vi lever i ett "expersamhälle", vilket jag har skrivit om tidigare (läs HÄR).
I korthet innebär det att vi tenderar att ha stor tillit till personer som är experter på olika områden. Media älskar experter och många framställs som experter på löpsedlar och i intervjuer för att man vet att de säljer.
Vi gillar också att hänvisa till forskning i olika sammanhang. Vi har tilltro till vetenskap och forskning och där har vi en både lång och tung tradition.
Jag är själv både intresserad och fascinerad av forskning och tycker att det är spännande med nya forskningsrapporter som handlar om de områden som jag intresserar mig av: kost, hälsa och psykiskt välmående till exempel.
Jag ser forskning som tendenser och kanske till viss del hintar och vägledning. Jag ser den INTE som en definitiv sanning. Forskningsrapporter är nämligen så oerhört komplexa och det är många faktorer som spelar roll i hur resultatet blir.
Vem har "beställt" forskningen?
Vem finansierar forskningen?
Vem har utfört forskningen?
På vilket sätt är den utförd?
Under vilka omständigheter?
Osv. osv.

När det gäller kost och hälsa önskar jag dock att fler skulle lyssna på de verkliga experterna, för då skulle väldigt många må väldigt mycket bättre.
Och VEM kan vara en bättre expert på DIN hälsa än DU själv?
Självklart kan du ta tips och inspiration från personer med kunskap, intresse och både egna och andras erfarenheter. Men alla är unika och det är inte säkert att allt du läser går att applicera på dig.

Våga fråga dig själv hur du mår i olika sammanhang.
Vad får dig att må bra, känna dig stark och energifull?
När känner du dig glad?
Vilken mat gör att du känner dig på topp?
Vilken kost får dig att känna dig trött, seg och deppig?

Så ta inspiration från andra, men lita inte på att deras "sanningar" även är din sanning - den har du bara själv.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...