onsdag 1 maj 2013

LÖPTRÄNA MED APP-HJÄLP



Äntligen, säger jag!
Nu har jag kommit igång med att springa för säsongen. Rätt sent mot vad jag brukar göra. Jag är inte en sådan där "hardcore-löpare" som springer året runt, utan föredrar isfria vägar.
I år har jag också jobbat på att stärka upp mitt högra knä innan jag börjar springa för att förhoppningsvis klara mig utan större problem under löpsäsongen.

För mig, och många andra som kommer i gång med att springa, så är inte bristen på kondition det största problemet, utan snarare att muskler, leder och ligament ska klara av de enformiga och ibland  påfrestande löpstegen. Det gäller alltså att börja bygga upp löpningen sakta men säkert för att kunna njuta av  den utan problem. Inte alltid lätt så hjärtat och benen vill mer och längre än vad förståndet säger är bra ;-).

Det finns massor med läsning och tips om löpträning i tidningar och på nätet. Om du är sugen på att komma igång eller på att utmana din redan påbörjade löpträning, så sök gärna inspiration. Det finns även grupper/gym som träffas och löptränar tillsammans för den som vill få inspiration och tips tillsammans med andra.

Själv har jag använt mig av appen RunKeeper (som finns både för telefon och som hemsida) tidigare år för att mäta sträcka och tid. I år har jag dessutom efter tips från syrran hakat på ett av alla de träningsprogram som finns på RunKeeper. En riktigt bra och rolig grej som ger dig både pepp, tips och variation i träningen. Eftersom det är flera månader jag sprang senast var i september förra året (enligt RunKeeper som har koll) och med tanke på att jag har ett knä som krånglat lite, så vill jag gå ut riktigt försiktigt och bestämde mig därför att börja med programmet "Beginner 5km" (springa 5 km på 8 v). Premiärturen var häromdagen och jag insåg att jag kanske hade lite för bra kondition för det programmet, men jag har ändå beslutat mig för att hålla mig till det. Mitt knä kommer att tacka mig.
Det finns flera olika program på RunKeeper anpassade efter olika mål:

  • springa en mil
  • springa en halvmara
  • springa marathon
  • springa för viktminskning
Har du några bra tips att dela med dig av när det gäller löpträning? Dela gärna med dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...