lördag 23 mars 2013

EKOLOGISKA RENGÖRINGSPRODUKTER FRÅN SONETT GER SKINANDE RESULTAT

Ekologiska rengöringsprodukter av märket Sonett
Att göra kloka val för sin fysiska och psykiska hälsa och även för miljön är viktigt för mig. Självklart är det inte möjligt att i alla lägen handla och göra rätt till 100 %, men genom att ha en bra och fungerande grund och rutin så kommer man långt.
Intresset för ekologiska produkter ökar konstant, vilket leder till att utbudet i våra butiker också ökar. Det gör det lättare för oss konsumenter att välja dessa alternativ. Störst är intresset för ekologiska livsmedel, men även inom kosmetika- och hudvårdsbranschen är intresset stort och ständigt ökande.

Jag har även börjat intressera mig för andra områden för att försöka hitta bra ekologiska val. Ett av dem är rengöringsmedel. Vi förbrukar massor med hälso- och naturskadliga kemikalier varje år för att hålla våra duschkabiner och diskbänkar skinande blanka. Det vore väldigt skönt om det gick att åstadkomma samma, eller i varje fall fullt godkänt resultat med ekologiska rengöringsprodukter.

Nu har jag under några veckors tid testat rengöringsmedlen Allrent och Badrumsrengöring av märket Sonett. Det här gäller för Sonett:

  • Sonetts viktigaste princip är ”Med omtanke för våra vatten”
  • Biologiskt nedbrytbara
  • Virvlat vatten ligger bakom Sonetts teknologi
  • Vegan (Bortsett från gall-tvål)
  • Förpackas i återvunnet material
Produkterna innehåller inte
  • Petrokemiska tillsatser
  • Ämnen som processats med petrokemikalier
  • Petrokemiska tensider, endast vegetabiliska tensider från kokos och socker
  • Syntetiska doftämnen, färgämnen, konserveringsmedel
  • Syntetiska blekmedel, endast syrebaserad
  • GMO(genmanipulerade ingredienser)
  • Enzymer
  • Fosfater
Frågan vara bara: - Blir det verkligen lika rent och fint som med "vanliga" rengöringsmedel?

Jag testade först Allrent som doftar fantastiskt gott av citrusfrukt, framför allt apelsin. Och jo då, det blir precis lika rent och skinande blankt som annars när jag städar. Bonusen är den underbara doften och vetskapen om att det är en ekologisk produkt.

Badrumsrengöringen är inte "parfymerd", utan har en svag och behaglig doft av rengöringsmedel. Sprayflaskan gör den lätt att använda och dosera. Några sprayningar på kranar och sedan torka rent efter en stund gör dem skinande blanka. Fungerar också alldeles utmärkt på kakel, badkar och övrigt porslin i badrum och på toalett.
Glasdörrarna i duschhörnan får sig också en omgång och resten av utrymmet i likaså. Lätt att dosera och fördela och utan den kraftiga och nästan astmaframkallande lukten som många andra rengöringsmedel har. Resultatet efter "putsning" och sköljning  är lika bra som vanligt. Dock konstaterar jag att glasdörrarna snabbare får kalkavlagringar efter några duschar än vid de tidigare rengöringsmedlen jag använt. Det är dock inget som stör mig, utan jag är bara glad och stormförtjust över att ha hittat så fantastiskt bra ekologiska rengöringsmedel. Priset är dessutom på samma nivå som icke-ekologiska rengöringsmedel.

Jag kommer inte att byta till baka till de jag haft tidigare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...