lördag 1 december 2012

RENSA I RÖRAN-UTMANING inför jul. Skänk bort det du inte behöver



Med jämna mellanrum brukar jag uppmana alla som är intresserade av att skapa ordning och reda i sina liv att vara med i en Rensa i röran-utmaning. Det går ut på att du en vecka i taget väljer ett begränsat område som du ska städa, röja och rensa upp i. Det kan vara något stort som ett förråd eller garaget, men det kan lika gärna vara din handväska eller badrumsskåpet. Du bestämmer själv vad du har för behov och vad du har tid och möjlighet till.

Bonusen med att rensa ut bland dina prylar förutom att du skapar ordning och bättre struktur är att du faktiskt rent själsligt kommer uppleva ett välmående. Jag har alltid tyck att det är oerhört skönt och renade att slänga sådant som jag inte längre behöver, som är trasigt eller som av någon annan anledning inte längre fyller en funktion i mitt liv. Det skapar känslan av att jag lämnar plats för något nytt att komma in  – och det behöver inte vara nya prylar, utan snarare ny energi.

Det finns flera böcker skrivna på ämnet att rensa och skapa ordning. Min favorit är Rensa i Röran med Feng Shui av Karen Kingston. Den rekommenderar jag varmt. Kingston förklarar på ett djupare plan hur alla prylar vi har (och som vi inte behöver) faktiskt tar energi från oss på ett omedvetet plan.

Min tanke är nu att alla som vill hänger på denna Rensa i röran-utmaning nu innan jul och så håller på december ut - längre om intresse finns. Dessutom tänker jag att vi nu i god Karl-Bertil Jonsson anda kan ta av vårt överskott som vi själv inte behöver och se till att det hamnar hos personer och organisationer som behöver och uppskattar det bättre. Sådant som är trasigt och icke funktionsdugligt sopsorterar vi så klart, men säkert finns en hel del prylar som kan uppskattas av någon som inte har samma förutsättningar som du och jag.

Så här gör du som antar min Rensa i röran -utmaning:
  1. Varje måndag börjar jag/vi med att presentera veckans nya rensningsprojekt och redovisa för förgående veckas resultat.
  2. Tala om i en kommentar här på min blogg, eller på min Facebooksida att du är med i utmaningen. Tala också varje vecka om vilket område som du väljer att rensa, exempelvis: skafferiet, garaget, sminkväskan, skrivbordslådan eller vad som nu är aktuellt för dig.
  3.  Dokumentera gärna med bild före och efter. Var GÄRNA kreativ i dina bilder och ditt sätt att ”redovisa”.  Du som skriver blogg får gärna tala om var vi hittar dig så kan vi följa din rensning där. Jag lägger upp en länklista här. På Facebook kan du lägga upp bilderna på din sida och tagga eller länka till mig.
  4. Berätta också om du haft möjlighet att skänka bort något, till vem/vilka och hur du gick tillväga. På så sätt inspirerar vi varandra.

Så på måndag den 3/12 kör vi igång!

Visst hänger du på?!

Kom ihåg att du kan göra det på en nivå som passar dig. Alla kan vara med.
Låt oss hjälpas åt och inspirera varandra till att skapa plats, ordning och reda hos oss själva samtidigt som vi gör en god gärning till de som behöver nu inför jul.


Kom ihåg att rösta på mig i finalen till Sveriges Bästa Gröna Bloggare 2012 i kategorin Livsstil. Alla röster uppskattas och behövs. Tack för din hjälp! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...