måndag 22 oktober 2012

BOKTIPS - FRAMGÅNGSFOBI: Vinn över din rädsla att lyckas av Nina Jansdotter


Nina Jansdotter är, beteendevetare, coach, föreläsare, författare, mediastrateg, Facebookexpert... jag många fler titlar finns det att benämna kreativa och produktiva Nina med. Nu är hon aktuell med en ny bok som heter Framgångsfobi: vinn över din rädsla att lyckas. För är det något som har slagit Nina genom åren då hon jobba med att coacha andra till framgång på olika sätt och inom olika områden, så är det att många tenderar att vara rädda för att lyckas.

Själv har jag tänkt att det snarare finns människor som är rädda för att MISSlyckas och inte ens reflekterat över att det kan finnas något som heter framgångsfobi -  att en del är rädda för eller undviker att lyckas.
Efter att ha läst boken inser jag att självklart så är det så att vi alla, inklusive mig själv i olika sammanhang, bär på mer eller mindre tydliga tankar som håller oss tillbaka i olika sammanhang och som därmed kan hindra oss för att "blomstra" och utvecklas inom olika områden i livet.

Boken är lättläst och konkret med tydliga exempel och många förklaringar och tips på vad du faktiskt kan göra för att bli framgångsrik inom olika områden.
Men VAD är framgång då?
Nina skriver att hennes syn på framgång är när hon själv känner sig nöjd.
Det tror jag är ett viktigt mått -  den egna känslan för vad som är framgång. Det är inte något som någon annan kan bestämma.

Nina listar några vanliga framgångsarenor. Vilka är viktigast för dig?

  • Ekonomisk framgång
  • Materiell framgång
  • Jobbframgång
  • Tidsframgång
  • Livsstilsframgång (mat och dryck, resor, mode, miljö och klimat, välgörenhet)
  • Fysisk och kroppslig framgång
  • Mental och andlig framgång
  • Familjeframgång
  • Vänframgång
  • Kändisframgång
  • Framgång i sociala medier
Boken är viktig, välskriven och tankeväckande - oavsett vad du själv anser är framgång för dig. Som avslutning bjuder Nina på konkreta och bra tips på vad du kan göra för att generellt sätt bli mer framgångsrik och känna att du lyckas. Mitt favorit tips är:

" Skriv ner och läs igenom ditt eget försvarstal om varför just du är just här och nu. Sätt stopp för ditt förminskande av dig själv och hitta kraften igen."

Som sagt en mycket läsvärd bok som jag själv kommer att återkomma till med jämna mellanrum för att peppa både mig själv och andra till framgång. Läs den du med!

2 kommentarer:

  1. Den läser jag just nu och den är BRA!
    // Kikki

    SvaraRadera
  2. Visst är den jättebra :-)! Kul att du också läser den.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...