måndag 15 oktober 2012

BOKTIPS - ATT ÖVERLISTA JANTE av Tomas Gunnarsson



Det här är en bok som ALLA måste läsa!

Ja egentligen räcker det med den meningen, för den säger allt. Men jag ska självklart berätta lite mer om boken som har den fulla titeln "Att överlista Jante: om konsten att lyfta sig själv och andra" som författaren Tomas Gunnarson hade den stora vänligheten att själv skicka till mig.

Säkert är du bekant med "Jante" eller "Jantelagen" som vi också säger - den "lagen" som säger att vi inte ska tro att vi är något utan tyst och fint rätta in oss i ledet och definitivt inte ha några några höga tankar om oss själva.
Jantelagen är vanlig i Sverige. Med stor sannolik mycket mer utbredd här på våra breddgrader än på andra ställen i världen.
I boken berättar Tomas om varför det är så. Det har med historia och kultur att göra och vi får det därmed med "modersmjölken".

Tomas har en modell där han beskriver olika Jantepersonligheter med hjälp av tre olika hattar -  De förminskade Jantehattarna:

  1. Inte-kan-väl-jag-hatten
  2. Kan-inte-jag-ska inte-du-hatten
  3. Så-gör-man-inte-hatten
I boken beskriver Tomas vad det är som gör att vi tänker och agerar som vi gör med dessa hattar på huvudet. Du kommer garanterat att känna igen både dig själv och personer i din omgivning. Du kommer att förstå vad det är för mekanismer som ligger bakom de tankar och beteenden som styr vårt agerande. Inte minst får du också redskap för att hantera och förändra dessa personligheter (eller dig själv), för Tomas presenterar nämligen också De upplyftande Dugahattarna:
  1. Visst-kan-väl-jag-hatten
  2. Kan-du-kan-jag-hatten
  3. Till-din-tjänst-hatten
Med dessa upplyftande Jantehattar på huvudet kommer du att agera på ett helt annat sätt, vilket kommer att påverka både dig och din omgivning på ett väldigt positivt sätt.

Jag tycker väldigt mycket om boken därför att den både förklarar problemet och kommer med en fungerande metod. Boken är full med exempel från verkligheten och hög igenkänningsfaktor utlovas.
Jag känner igen många av Tomas tankar och teorier från mig själv och min egen filosofi.  I och med att han presenterar en så bra metod att arbeta vidare med kommer jag att få god nytta av mycket av det han skriver. 

Det här är en bok som passar dig som känner med dig att du inte riktigt tror på eller framhäver dig själv på bästa möjliga sätt i olika situationer - du bär en förminskande Jantehatt i olika sammanhang. Den passar också alldeles utmärkt att läsa om du har en eller flera personer i din omgivning, privat eller på jobbet som du känner följer Jantelagen alldeles för trofast. Här kommer du att få tips och råd som gör att du kan hjälpa dessa personer att slänga Jantehattarna all världens väg och istället på huvudet sätta de snygga och klädsamma Dugahattarna.

Boken får mina varmaste rekommendationer och jag kommer själv att ha god användning av tankar och teorier i mitt arbeta som coach och föreläsare.

2 kommentarer:

  1. Halkade in här på bloggen och blev så fruktansvärt glad, vilken underbar blogg ned härliga tips son verkligen man kan ha användning av, heja!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla för dina ord. De gör mig glad :-). Varmt välkommen tillbaka.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...