fredag 31 augusti 2012

HUR VILL DU ATT DIN HÖST SKA SE UT?

Ännu kan vi få njuta av härliga (sen)sommardagar och kvällar, och de är verkligen njutningsfulla, tycker jag.

Oavsett vad vi tycker om sommaren som har varit - vädermässigt då, närmar vi oss nu hösten. Varje årstid medför förändringar på olika sätt. Hösten kommer efter sommar och semester. Vi har varit lediga, varit ute mycket och förhoppningsvis fått både sola och bada till viss del. Med hösten kommer mörker, jobb och en vilja att vara hemma mer och "kura". Dessa typer av förändringar gör också ofta att vi börjar fundera på hur vi vill ha det och hur vi vill leva våra liv under den kommande årstiden. Det blir liksom en möjlighet till en nystart, nya fokus och nya möjligheter. 

Så nu frågar jag DIG:
- Hur vill du att din höst ska se ut?
- Hur vill du må (fysiskt och psykiskt)?
- Vad vill du göra mer av?
- Vad vill du göra mindre av?

NU är det läge att planera för hur du vill att din kommande höst ska bli.
Och NEJ, det räcker inte bara med att tänka på lite lätt och ledigt hur du skulle vilja ha det. Det har du med stor sannolikhet gjort förut, och hur bra brukar det gå? Når du dit du vill? Alltid? Tänkte väl att det inte riktigt var så lätt.
Du behöver ta dig tid och göra en riktigt plan. En plan som gör att du känner dig peppad och där du bestämmer redan nu hur du ska göra för att det ska bli som du önskar.

Hur göra då?
Jo, ta fram papper och penna och svara på frågorna ovan. Du behöver inte känna några krav på att du ska skriva på något speciellt sätt. Du skriver för dig och det är det viktigaste. Fundera också på om det är fler frågor som du behöver svara på. Vad är viktigt för dig?

När du har skrivit ner dina funderingar är det dags för själva planen. 
Skriv då ner dina tankar kring dessa frågeställningar:

  1. Har jag ett eller flera mål? Ett eller flera områden? Dela upp så att det blir tydligt.
  2. Är det rimligt att jag efter min situation och mina möjligheter kan uppnå det jag önskar? Är det på en rimlig nivå? Om dina mål är för svåra att uppnå finns risken du inte orkar och känner dig misslyckad. Då är det bättre att lägga ribban på en lägre nivå. Anpassa dig efter just DINA förutsättningar och jämför dig inte med personer som har helt andra förutsättningar.
  3. Vad kan du sätta upp för delmål? När ska de vara uppnådda?
  4. Plan B. Se till att ha en plan B redo om det visar sig att det inte i alla lägen går som du har planerat och tänkt dig. Vad ska du göra om du blir sjuk, om du måste jobba över eller om något annat inträffar som du inte har räknat med? Hur ska du hantera situationen då? Genom att ha tänkt på det innan det eventuellt inträffar så riskerar du inte att stå där och känna dig misslyckad. 
  5. Vad kan du börja med att göra redan idag? Gör det!
Se nu till att denna höst blir den bästa möjliga för dig! Det är du väl värd.
Det behöver heller inte vara stora planer och förändringar för att det ska bli något positivt för din del. Ibland kan det bara vara småsaker som får väldigt stor och positiv betydelse.

Lycka till!


2 kommentarer:

  1. Hej Ulrika, Jag blir så otroligt peppad av dina inslag här i bloggen! Nästan var och ett känns som mitt i prick där jag befinner mig just nu! Och inte blir det sämre av att du åxå ger mig redskap (sedan använder jag dem inte alltid det måste medges) för att underlätta förändringarna jag villl genomföra/pröva i mitt liv.

    Tack & ha en trevlig helg/Eva-Britt

    SvaraRadera
  2. Hej Eva-Britt! Så glad jag blir av att läsa dina rader :-). Det går rakt in i hjärtat på mig. Jag skriver ju lite blandat och allt passar ju inte alla. Man får plocka och ta det som passar helt enkelt. Jättekul att du tycker att så mycket passar just dig. Ha det gott och stor varm kram.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...