lördag 7 juli 2012

HALLONBAKELSE - utan socker, vete eller mjölkprodukter

Hallonbakelse
Få jag lov att bjuda på en somrig "bakelse". Nyttig och enkelt att fixa till och underbart god. Dåligt samvete behöver du inte heller ha eftersom den inte innehåller vare sig socker, mjöl eller mjölkprodukter. Receptet kommer från min och Josefi Dahlbergs blogg "Från Sockerbotten till Hälsotoppen".

I bland vill man bjuda på något lite festligare - en bakelse till exempel. Och det är klart att man ska få göra det, speciellt då det går att göra gudomligt goda bakverk helt utan vetemjöl, socker eller mjölkprodukter.

Denna hallonbakelse har jag använt mig av receptet på kokosbollar, lite upphottad med kakao och cacaonibs. Den smeten har jag sedan tryck ut i en muffinsform och sedan helt enkelt dekorerat med mumsiga hallon.

Bakelsebotten:
2 dl riven kokos
1 dl dadlar (torkade)
2 msk kokosolja
ca ½ tsk vaniljpulver
1 msk kako
1 msk raw cacaonibs
lite vatten
välj med fördel ekologiska produkter

Mixa till en jämn smet med hjälp av stavmixer. Fyll på med lite vatten så att du får en bra konsistens.
Fyll sedan botten på muffinsformarna och tryck upp degen en bit upp på kanterna. Fyll på med färska eller tinade frysta hallon (eller andra bär). Färdiga att äta!
De ska alltså inte gräddas i ugn.

Ulrika

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...