lördag 14 juli 2012

75 SAKER DU INTE VISSTE OM MIG...

En "utmaning" som jag har sett på lite andra bloggar tidigare, bland annat hos Cecilia Kärvegård och Inger Eriksson. Nu är det min tur. Jag ska berätta för er hela 75 saker som du troligtvis inte vet om mig. Vi får se om jag lyckas.
Prova gärna själv att göra denna utmaning. Du behöver inte publicera den om du inte vill. Själva övningen låter dig träna på självinsikt och självkännedom. Prova!
Här är mina 75:

  1. Jag är döpt till Ulrika Eleonora -  efter drottningen ;-).
  2. Den första mening som kom ur min mun var : Ika kan själv.
  3. Jag har lätt fiskfobi. När jag vid ett tillfälle i tonåren skulle klättra ner från en brygga på en badstege blev jag "anfallen" av ett stim mörtar som hoppade på mig. Detta har fått mig att nogsamt kontrollera om det finns fisk i närheten av där jag ska bada - även i pooler...
  4. Jag är lång - 178 cm över havet.
  5. Mina favoritämnen i skolan var engelska, svenska, bild och slöjd.
  6. Min mans första kommentar till mig var : - Vilka snygga skor du har! Jag hade på mig ett par nyinköpta Addidas träningsskor, svarta med vita stripes första gången vi träffades. De hade jag köpt för mina allra sista pengar när jag var student (med följd att jag fick leva på gröt en vecka) och bar till "den lilla svarta". Helt rätt prioriterat visar det sig så här i efterhand när vi nu har varit tillsammans i 17 år...
  7. Jag tycker INTE om cirkus eller nöjesfält. Inte ens som barn. Gillar inte platser och tillfällen där alla ska vara glada och lyckliga samtidigt. Det är som gjort för att någon/många blir besvikna. 
  8. När jag var liten ville jag bli veterinär... eller ridskollärare. Lite svårt med tanke på att jag är pälsdjursallergiker...
  9. Min favorittårta heter Pavlovatårta.
  10. När jag var på språkresa i England fick jag solsting då jag somnade på stranden. I 10 år efter det mådde jag dåligt av att vistas i solen. Jag fick huvudvärk direkt. Nu är det bättre.
  11. Enligt Ayurvedan är jag en typisk Pitta.
  12. Min mormor var en föregångare när det gäller hälsosam mat. hon höll sig till GI innan det ens var uppfunnet. Jag är uppvuxen på linser, avokado och råris.
  13. Jag klarar inte av att lyssna på andra som filar sina naglar. Jag får rysningar.
  14. Jag läste tyska på högstadiet och på gymnasiet. Jag hade så bra uttal att jag lyckades lura vikarien att jag kom från Tyskland.
  15. Sol, lätt bris och 22 -  23 grader är perfekt väderlek om du frågar mig.
  16. Jag och min man var på bröllopsresa på Naxos i Grekland.
  17. De enda plagg jag äger i svart är några skor, två par svarta byxor och en svart vinterjacka.
  18. Om jag var ekonomiskt oberoende skulle jag jobba ändå.
  19. Jag har tre barn som nu är 9, 11 och 13 år. Två döttrar och en son. Max som är 11 har Downs Syndrom.
  20. Jag tycker INTE om pölsa.
  21. När jag själv började skriva blogg för snart fyra år sedan hade jag inte läst en enda blogg själv innan.
  22. En talang som jag önskar att jag hade, men som jag verkligen inte har är att kunna sjunga.
  23. Som tonåring skrev jag noveller som publicerades i den lokala tidningen VLT.
  24. När jag gick i skolan var bland det värsta jag visste att stå och prata inför folk - idag är det i  princip det jag försörjer mig på.
  25. Jag har inte anlag för att bli åksjuk. Jag har varit på kryssning där i princip alla har legat däckade och kräkts, men inte jag. Inte så kul det heller.
  26. När jag var tonåring skulle alla idrottslärare eller idrottsintresserade personer få mig till att bli antingen basketspelare eller höjdhoppare. Jag valde dans istället.
  27. En av mina favoritböcker är, fortfarande. Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe.
  28. Min första jobb var som delikatessbiträde på ICA Kvantum då gick på gymnasiet. Jag minns fortfarande PLU numret på kokt skinka: 3077...
  29. Min första anställning efter gymnasiet var som Slottsvärdinna på Tidö Slott.
  30. Jag har aldrig varit överförtjust i alkohol. Dels vill jag ha koll på vad jag gör och på tillvaron i stort, dels får jag bara ont i magen (magkatarr).
  31. Jag älskar att dansa!
  32. Jag har haft dessa hårfärger: platinablond, blond, koppar, kastanj, mörkbrun, orange (ett misstag) och svart med inslag av rött och orange. Jag har varit frisyrmodell ett antal gånger, därav variationen.
  33. Min favoritfrukt är Passionsfrukt.
  34. När Tv 4 skulle starta upp fick jag ett erbjudande att komma och provfilma som TV-hallåa - OM jag åkte till Stockholm och tog in på hotell med producenten. Jag blev aldrig någon hallåa på TV 4 - det var det andra som blev...
  35. Om jag hade en hund skulle jag vilja ha en afghanhund. De se så stolta och vackra ut. När jag var barn hade jag en stor plansch ovanför min säng på en vit afghanhund. Planschen hade jag fått från GB efter att ha köpt ett antal päronsplitt vill jag minnas.
  36. Glass är gott.
  37. Jag är född och uppvuxen i Västerås. Jag har bott här större delen av mitt liv också, bortsett från tre år då jag bodde och pluggade i Örebro.
  38. Jag har fortfarande dåligt samvete över att jag som 4-åring lurade in min då bästa kompis Susanne att det bodde en fullgubbe i garaget som hon var tvungen att gå förbi för att komma hem till mig. Förlåt Susanne!
  39. Favortisemestermål i Sverige är Gotland.
  40. Favoritsemestermål utrikes är Nice.
  41. Jag har väldigt svårt för att ljuga.
  42. Jag önskar på sikt att min coachverksamhet ska kunna genera så mycket pengar att den kan finansiera coachning för personer som inte själva kan betala för den hjälp de behöver. Personer som på olika sätt är utsatta och har behov av att få hjälp med sin tillvaro och sin utveckling.
  43. Jösses vad jag höll på med Work-out när det begav sig. Iförda tighta trikåer och med stringtrosor utanpå?!?!?
  44. Sporter som jag har provat på: bordtennis, handboll och dans.
  45. Den bästa åldern är NU- alltid!
  46. Jag hade min livs första "kris" när jag fyllde 20. Jag hade fått för mig att man då var tvungen att leva livet med större allvar och ansvar -  det stämde ju inte riktigt visade det sig. Ansvaret visserligen, men definitivt inte allvaret.
  47. Jag kände mig som allra äldst när jag gick i nian på högstadiet. Då kändes de som jag kunde och visste allt. Ju äldre jag har blivit, desto mer inser jag att har att lära.
  48. Jag har läst ett år på Västerås Konstskola.
  49. Under en period i mitt liv bodde jag i ett kollektiv tillsammans med några vänner och min syster. Det var spännande. Inte tråkigt en sekund.
  50. Jag verkade som designer och stylist under några år. Tillsammans med några likasinnade ordnade vi två år i rad en stor modevisning på Stadshotellet som gick under namnet "Påklädd - Avklädd". Första året lyckades vi "lura" VSK's bandylag att posera i kalsonger som vi sytt upp till dem.
  51. Jag får motvilligt erkänna att jag är en sann entreprenör. Redan när jag var 5- 6 år ordnande jag marknader i lekparken där jag sålde guppyyngel och annat jag ville blir av med. Därefter har det blivit egenproducerade tidningar, syateljé, designstudio och numera coachning.
  52. Det absolut bästa med att coacha andra är att se den där blicken som tänds i ögonen på någon som just får en viktig insikt över vad som behöver göras för att få tillstånd den förändring man önskar.
  53. Gillar INXS.
  54. Var väldigt förtjust i Billy Idol i min ungdom.
  55. Bästa manliga skådespelare alla kategorier är Sean Connery  - hans ögon... hans röst... Hur gammal kan han vara nu?!? Still going strong. Brädar många av de yngre förmågorna med hästlängder.
  56. Den först skivan jag ägde var LP:n Arrival med ABBA, den med helikoptern på . Jag fick den i present av mina kusiner. I många år - ända upp i vuxen ålder trodde jag att skivan hette och uttalades precis som det står ARRIVALL...
  57. Jag tycker att chokladbiskvier är oemotståndliga.
  58. Min favoritfilm heter "Det Stora Blå". Jag har sett den fem gånger på bio. Den handlar om om fridykaren Jacques Mayol och om delfiner.
  59. Jag älskar delfiner.
  60. När jag var på bröllopsresa i Grekland skulle vi åka till Amorgos, ön där filmen Det Stora Blå spelades in. Tyvärr gick båten sönder och vi kom aldrig fram dit. 
  61. Jag har varit vegetarian under flera år när jag var i 20-års åldern. Valde att börja äta kött igen när jag fick barn för 13 år sedan. Håller mig dock med förkärlek fortfarande helst till fisk och kyckling.
  62. Jag är väldigt höjdrädd - lustigt med tanke på hur lång jag är...
  63. Jag har väldigt lätt för att "se i bilder". Om någon exempelvis berättar en rolig historia eller en dråplig händelse, så kan jag skratta hejdlöst eftersom jag "ser" precis hur det ser ut.
  64. Jag hade inte alls tänkt att arbeta som coach efter min Beteendevetenskapliga utbildning. Jag var inriktad på att arbeta med HR-frågor. Då jag fick ett erbjudande om att börja jobba som coach direkt efter utbildningen tänkte jag att: jag kan väl prova några månader. Det var ju ändå en bra erfarenhet. Efter första coachingsamtalet var jag "fast. Jag älskade det!
  65. Ärtgrön är min favorit färg när det gäller kläder - och turkos, och gul och orange och.... ja, jag gillar FÄRG som sagt.
  66. En person som jag ser upp till, och vars jobb jag inte skulle ha något emot att ha är Oprah Winfrey. Tänk att få sitta där i en soffa och ställa frågor till intressanta personer. Jag beundrar hennes drivkraft och hennes ödmjukhet. Alla VILL prata med henne. TV-kamerorna skulle jag klara mig utan - det är samtalen som intresserar mig mest.
  67. En praktikplats som inredare på en nystartad central ungdomsgård fick mig att bli intresserad av att arbeta med att hjälpa barn och unga att må så bra de kan socialt. 
  68. Jag är utbildad fritidspedagog och har jobbat med barn och ungdomar i 12 år.
  69. Jag är storasyster. Har en syster som heter Johanna.
  70. När jag var liten vann jag en kanin på lotteri. Den fick namnet Hoppsan och blev så tam att hon verkade tro att hon var en hund.
  71. Jag älskar böcker och att läsa. Som barn tyckte jag jättemycket om att var på biblioteket och låna högvis med böcker. Jag minns den fantastiska känslan när jag i 8-års åldern förstod att det fanns böcker att låna och läsa där jag kunde lära mig allt: laga mat, spela munspel, trolla, bygga lådbilar. Jag läste och lärde. Än i dag blir jag alldeles överväldigad när jag går in i ett bibliotek och känner hur mycket kunskap det finns där.
  72. Jag tittar väldigt sällan på TV nu förtiden. Tycker dels inte att det visas så mycket bra, dels har jag inte ro att sitta still. 
  73. Favoritårstide(er): vår och höst. Eller en sommar som inte är för varm...
  74. Jag drömmer om att åka Hurtigrutten någon gång i livet - och jag hoppas inte behöva vänta till dess att jag är pensionär.
  75. Jag känner mig piggare, starkare och mer fylld av energi i dag som 44-åring än när jag var 30. En skön känsla. Och ännu bättre kan det bli.
Puh! Så där ja. Det var inte lätt det här.
Orkade du läsa så här långt?
Om du själv skriver en blogg. Gör gärna den här utmaningen hos dig och lägg upp en länk här i en kommentar.

2 kommentarer:

  1. Hej hej, Trevligt inlägg, alltid lika kul att höra på "hemlisar" och när människor öppnar sig. Härligt med en riktigt lycklig Ulrika på fotot. Kram kram och trevlig semester

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa! Inspirerande! Även om det nu är 2016 som jag hittar hit till inlägget. Annars kollar jag recept och andra inlägg då och då ;) Jag lovar att inom en vecka göra en egen lista så välkommen att kika in på http://friskochkry.blogspot.se

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...