måndag 18 juni 2012

BOKTIPS - I DET SISTA REGNET AV JANESH VAIDYA



Det här är en sådan bok som man önskar att man inte hade läst - enbart för att få nöjet att läsa den oläst igen.
Janesh Vaidya berättar i boken "I det sista regnet" om sin uppväxt i byn Kerala i södra Indien. Vi får följa honom som liten pojke och möta alla de människor som betyder mycket för honom. Han bor med sin mamma, farmor, farbror och några andra personer som också är viktiga för honom. Pappan håller sig dock borta under hela Janesh uppväxt på grund av en profetia i samband med Janesh födelse. En saknad som präglar hela hans barndom.

Den viktigaste personen i unga Janesh liv är hans farmor, den kloka och kärleksfulla Ayurvedaläkaren och mentorn. Vilken underbar kvinna! Boken är full av hennes klokskaper berättade av Janesh.

Språket i boken är fantastiskt, så vacker ibland att det känns långt in i hjärtat. Kärleken mellan Janesh och hans farmor är så stark.
Boken börjar med att vi får följa Janesh uppväxt, men går sedan över till att skildra ett besök han gör som vuxen efter att ha flyttat ifrån sin hemby. Han kommer då tillbaka för att äntligen får träffa sin nu döda farmor som har lovat honom att de kommer att träffas igen efter "det sista regnet" -  ett kraftfullt oväder som drar igenom Indien med flera års mellanrum. Det fasansfulla ovädret närmar sig. Alla gör sig beredda, en del flyr, andra är skräckslagna. Janesh han längtar.

Utan att avslöja för mycket kan jag berätta att tårarna forsade likt "det sista regnet" när jag läste boken. Den var oerhört rörande. Nu har jag haft förmånen att träffa Janesh Vaidya och lyssna på honom då ha i egenskap av Ayurvedaläkare har föreläst - så jag vet ju att han lever och har hälsan i allra högsta grad. Ändå blev jag oerhört rörd och berörd av hans berättelse.

Det är bara att gratulera dig som ännu inte har läst boken.

Ytterligare en bok av Janesh som jag varm rekommenderar är hans "Ayurveda för ditt sinne". Läs min recension av den boken HÄR.

Jag, Janesh Vaidya och Josefi Dahlberg

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...