måndag 28 maj 2012

DIN URTIDSHJÄRNA FÅR DIG ATT ÄTA FEL OCH FÖR MYCKET

Medelhavskost är bra och naturlig kost för oss
Vi har skapat ett samhälle som i mångt och mycket "strider mot" våra instinkter. Faktum är att människan i sin konstitution (sina gener) har förändrats mindre än en procent sedan vår art levde på Afrikas savanner. Det som däremot har förändrats mycket är samhället som vi lever i och även den kost vi äter.
I det här inlägget tänker jag fokusera på kosten och på varför det är så oerhört svårt att hålla sig borta från smågodiset, chipspåsen och allt det där andra som du inte kan hålla dig borta från - trots att du vet att du borde.

Det handlar om din hjärna.
Den är helt och full inställd på att leva ett liv som du gjorde som "urtidsmänniska". Fokus ligger på att överleva, vilket bland annat innebär att skaffa mat. När vi skaffat oss mat blir vi belönade av den goda smaken. Hjärnans belöningssystem är en mycket stark drivkraft både då som nu. Problemet är att vi i dag inte har så stora problem med att jaga och hitta maten. Det som förut kunde ta både lång tid och kräva mycket energi finns nu bara ett kylskåp bort. Dessutom är mycket av den mat inget som direkt stod på menyerna för många tusentals år sedan; pasta, pizza, halvfabrikat, chips, glass, smågodis etc.

Vi triggas fortfarande av jakten.
Det som tidigare kunde handla om att smyga på ett vilt djur för att få det som byte har idag istället ersatts med att:

  • hitta ett halvätet kakpaket i skafferiet.
  • äta upp resterna av barnens lördagsgodis.
  • inse möjligheten med att bara kunna svänga in på Pressbyrån och "nedlägga bytet" av 200 gram choklad.
Vi triggas på samma sätt av den möjligheten och vår hjärna jublar för den belöning den får i form av "lyckad jakt" och snabba kickar av snabba kolhydrater.
Tänk på det nästa gång suget sätter in. Det är din urtidshjärna som talar till dig. Den vill ut på jakt och den förväntar sig en söt och/eller fet mumsbit att festa på - även om din kropp egentligen inte behöver.
Bara vetskapen om varför du blir så sugen och insikten om att du kan välja att lyssna på den gamla instinkten som egentligen inte passar in i det liv du lever idag, eller ge efter och ta konsekvenserna av det.

Genom att vara medveten om hur din hjärna fungerar och dessutom hitta en strategi för att inte lyssna på hjärnans inprogramerade krav kan du lära om. Hitta bättre alternativ att äta och lär dig att ignorera de "krav" som faktiskt inte är nödvändiga för dig.

2 kommentarer:

  1. Jag måste ha en stark urtidshjärna...men du kommer med många bra tips. Jag tänker på det vid varje måltid just nu. Storleken har en betydelse!! Så nu ska jag ta med mig även detta! Tack! / Mona Nilsson

    SvaraRadera
  2. Jag måste ha en stark urtidshjärna...men du kommer med många bra tips. Jag tänker på det vid varje måltid just nu. Storleken har en betydelse!! Så nu ska jag ta med mig även detta! Tack! / Mona Nilsson

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...