söndag 29 april 2012

FOLK - EN KLÄDBUTIK MED ETT ORIGINELLT UTBUD


Skunkfunk Irkusne


Jag har förmånen att samarbeta med FOLK som är en webbutik som jag gillar MYCKET. För att låta er lära känna FOLK lite bättre bjuder jag på en intervju med ägaren Helena Wellberg.
Folk startade 2005 som resultatet av en idé Helena fick på en långresa några år tidigare. Hon ville ge kreativa och duktiga människor möjlighet att sälja sina egenproducerade/designade skapelser i sin butik.

Webbutiken fick namnet FolkArt för att beskriva vilken typ av butik det var; designers och hantverkare fick ett skyltfönster på FolkArt och vid beställning skickades varan direkt från skaparen av produkten till kunden. Efter en kort tid började Helena komplettera med eget lager av handplockade designers, bland de första märkena hon tog in var bland annat Odd Molly, IVANA helsinki, Danefae och Bric-a-Brac.

2010 bytte FolkArt namn till FOLK, idag en helt vanlig butik men med fortsatt strävan att ge ett originellt utbud.
Klänningen Urbin av märket Kling



Nedan kommer några frågor jag ställt till Helena Wellberg:

Hur ser vårmodet ut ur FOLKS perspektiv?
Denna våren har vi valt att lyfta fram klänningen, som vi tycker är ett fantastiskt plagg! Rätt klänning för enkelt fram det finaste i kvinnofiguren. Det krävs heller inte mycket planering för att bli snyggt klädd i klänning - både till vardag och fest. 

Karine från Skunkfunk
Vad tycker du att vi ska klä oss i?
Mina personliga favoriter är Skunkfunk och King Louie. Två kontrasterande märken på många sätt, men som har den fina passformen gemensamt. Kläderna har ofta stretch som följer kroppen på ett smickrande sätt. Karine från Skunkfunk är en både snygg vardagsklänning som lätt kläs upp till fest med rätt skor och exempelvis stora örhängen.

King Louies axelbands- och halterneck klänningar är som gjorda för sommar så dem rekommenderar jag när temperaturen höjs.

Vad har du för tankar när det gäller att klä sig med en personlig stil?
Kläder är ett fantastiskt redskap att förstärka sin personlighet med; använd färg och form för att lyfta fram din karisma! Hitta de toner och nyanser som passar din färgskala. Eftersom jag personligen tror att varje färgnyans har en vibration, tror jag även att de färger vi omger oss mycket av påverkar vårt humör. Vill du få energi av kläderna du bär eller ger dem dig det lugn eller fokus du behöver? Det är ju frågor man kan ställa sig lite då och då eftersom behovet av olika färger kan variera från tid till annan. 
Ett annat stylingtips kan vara att skaffa sig rikligt med accessoarer i många färger och mönster vilka kan ge oväntade och lyckliga giftemål mellan färger. Att ha en organiserad garderob gör det också lättare att hitta fram till en lyckad outfit. 

Clogs från ART
Vilka är dina personliga vårfavoriter?
I Skunkfunks vårkollektion hittar man många andvändbara stilar tycker jag. Klänningarna är lätta att använda både till en dag på jobbet, stranden eller till festen.
Jag gillar också vårt senaste tillskott Kling; nätta plagg som sitter löst men smickrande. Klänningarna fungerar lika bra att använda som tunika över ett par jeans. Sen älskar jag Amsterdam clogsen från ART; en favorit i repris från förra sommaren - otroligt komfortabla och snygga! På väskfronten vill jag belysa de fina väskorna från Holländska Cowboysbelts; ruffiga, snygga och gjorda av vegetabiliskt garvat skinn till ett mycket bra pris. 



Snygg väska av märket Cowboybelts

Varmt välkommen till butiken i Malmö på Friisgatan 14,
eller gör ett besök direkt i den välfyllda webbutiken  som du hittar HÄR.

Just nu är det säsongsrea, vilket innebär att du kan fynda en massa härliga godbitar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...